اخباروگزارشات کارگری- 16- 17 - 18 -19 - 20 - 21 -2215مهر1393

 

 

اخباروگزارشات کارگری15مهر1393

- سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه:شکست تلسم مرخصی رضا شهابی

- یکی از کارگران پتروشیمی رازی به حکم دادگاه اعتراض کرد

- یک ماه از پایان اعتصاب کارگران معدن سنگ آهن بافق گذشت

- وقتی مدیران دولتی خود به دلال تبدیل می شوند

- تجمع اعتراضی کارگران کارخانه ذوب آهن اردبیل مقابل استانداری برای دومین بار در سال جاری

- تجمع کارگران آبفای اهواز مقابل دفتر شرکت پیمانکاری در اعتراض به پرداخت نشدن حقوق معوقه

-۲۱ روز از آغاز اعتصاب  کارگران کارخانه کاشی گیلانا گذشت

- تجمع کارگران شهرداری اهواز با قول پرداخت مطالبات خاتمه یافت

- دلایل تجمع کارگران پتروشیمی ایلام مقابل مجلس

- اولین جلسه کارگران معترض سنگرود با مدیران تامین اجتماعی برگزار شد

- هر روز از ارزش حقوق معوقه کارگران پارسیلون کاسته می‌شود

- تجمع تعدادی از تاکسی رانان یزدی در مقابل استانداری

- حذف ماده41قانون کار-تعیین حداقل دستمزدکارگران- تحت لوای مدل جدید تعیین مزد!

- مبلغ سبد هزینه خانوار کارگری : دو میلیون و دویست هزار تومان

- سفرهیئت صندوق بین المللی پول به ایران ونشست با بانک مرکزی

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه:شکست تلسم مرخصی رضا شهابی

رضا شهابی زندانی رنج کشیده و راننده شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و عضو هیات مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد، بالاخره پس از ماه‌ها چشم انتظاری و پیگیری و بویژه دوندگی‌های نفس گیر همسر فداکارش برای ادامه درمان و استراحت پزشکی با وثیقه‌ای بیرون از توان کارگری به مرخصی آمد.

ایشان علاوه بر تحمل طولانی و طاقت فرسای زندان، رنج و درد مصدومیت ناشی از ضرب و شتم زمان دستگیری را به تن کشیده و علاوه بر آن دچار بیمار‌های دیگری از وضعیت وخیم زندان شده است.

شهابی که ستون فقرات او در قسمت گردن و کمر مورد عمل جراحی سنگین قرار گرفته و بنا به توصیه پزشکان، شرایط زندان برای او به هیچ وجه مناسب نبوده و باید دوران استراحت پس از عمل را در منزل طی کند در ساعت نوزده وسی دقیقه روز سه شنبه ۱۳۹۳/۰۷/۱۵ برای این مرخصی از زندان رجایی شهر خارج و مورد استقبال همسر، خانواده، دوستانش و گروهی از کارگران سندیکایی واقع شد و به همراه استقبال کنندگان به منزلش مراجعه نمود.

سندیکای کارگران شرکت واحد همراه افکار عمومی جامعه کارگری و دیگر آزادگان عدالت طلب از مرخصی نامبرده شادمان و زندانی بودن او را ناروا و بی حاصل می داند.

سندیکا با سپاسگزاری از گروه پزشکی و پرستاران دلسوز و دیگر زحمت کشان بیمارستان و همه سازمانهای سندیکایی کارگری بویژه فدراسیون کارگران حمل و نقل که برای  دفاع از این کارگر رنج کشیده تلاش صادقانه نموده اند. از همه مسئولان قوای گوناگون بویژه شخص ریس جمهور که قانونا  موظف به دفاع از حقوق مردم و سوگند یاد کرده است میخواهیم نسبت به این کارگر دردمند زندانی جبران مافات کرده و همه حقوق پایمال شده ایشان بویژه اشتغال مجدد و تامین دارو و درمان و پرداخت دستمزد دوران زندان را ادا نمایند.

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه

یکی از کارگران پتروشیمی رازی به حکم دادگاه اعتراض کرد

یکی از ۴ کارگر پتروشیمی رازی که ماه گذشته به زندان و شلاق محکوم شده‌ بودند به حکم صادر شده علیه خود اعتراض کرد.

به گزارش 15مهرایلنا، «مازیار رحیم‌زاده» از فعالان کارگری پتروشیمی رازی که با شکایت کارفرما و به اتهام اخلال در نظم به شش ماه حبس و ۵۰ ضربه شلاق محکوم شده بود به رای دادگاه بدوی اعتراض کرده است.

بر اساس این گزارش، سه کارگر دیگر با توجه به تعلیقی بودن احکام صادر شده، حاضر نشدند به رای صادر شده علیه خود اعتراض کنند.

گفتنی است شعبه ۱۰۳ دادگاه عمومی (جزایی) بندر امام ماه گذشته ۴ کارگر پتروشیمی رازی را به تحمل شش ماه حبس و پنجاه ضربه شلاق محکوم کرده بود.

قاضی دادگاه با توجه به شکایت کارفرما و بازبینی فیلم دوربین‌های مدار بسته مجتمع و آنچه سایر قرائن موجود در پرونده خوانده بود، علی رغم دفاعیات کارگران، اتهام آنان مبنی بر «اخلال در نظم» را محرز و مسلم تشخیص داده بود.

در رای دادگاه آمده بود که شاکی (کارفرما) مدعی شده است این ۴ فعال کارگری در تاریخ ۲۸ بهمن ۹۲ کارگران پتروشیمی رازی را تحریک و ترغیب کردند و با طرح درخواست‌های غیر موجه و خارج از موضوع روابط کاری باعث تجمع کارگران پیمانکاری و تعطیلی کارگاه شده‌اند.

یک ماه از پایان اعتصاب کارگران معدن سنگ آهن بافق گذشت

یک ماه از مذاکره میان کارگران اعتصاب کننده معدن سنگ آهن بافق و مقامات دولتی سپری می شود و با وجود اینکه آن ها به امید رسیدگی به مطالباتشان به اعتصاب خود پایان دادند اما اخبار ضد و نقیضی از تحقق خواستهای کارگران به گوش می رسد.

یک منبع کارگری در معدن بافق امروز (15 مهر) از عدم تحقق مصوبات 16 بندی مطالبات کارگری خبر داد و اظهار داشت سهام 28/5 درصدی معدن که قرار بود واگذاری آن متوقف شود به سازمان تامین اجتماعی واگذار شده و در دیدار نمایندگان صندوق بازنشستگی فولاد خوزستان از معدن بافق، در ابتدا هیچ یک از نمایندگان کارگروه کارگری حضور نداشته اند اما با اصرار اعضای شورای شهر از نمایندگان کارگروه کارگری و «محمدحسن تشکری»، رئیس شورای شهر نیز برای شرکت در این جلسه دعوت شد.

 در عین حال امروز منبع دیگری گفت واگذاری سهام معدن بافق به بخش خصوصی متوقف شده است.

مرجع:ایلنا-15مهر

گزارش کارگر فلزکار از کارخانه " سیمان ایلام "

وقتی مدیران دولتی خود به دلال تبدیل می شوند.

فساد و دلالی در میان مدیران دولتی به یک روال عادی تبدیل شده است. این مدیران که نه غم وطن دارند و نه غم سوء شهرتشان ، فقط به دنبال لفت و لیس در مدت مدیریت شان هستند. کارگر فلزکار در کارخانه سیمان ایلام از این فساد طی گزارشی پرده برداشته است که می خوانید:.

نمایندگی  فروش کارخانه سیمان ایلام در خوزستان  به مدت 6 سال در اختیار 7 عامل فروش که در استان خوزستان مقیم بودند،  بود که با تخفیف 10 درصدی کار می کردند.از مدتها قبل آقایان فرخ نژاد مدیر دفتر و همه کاره سیمان ایلام در درد فتر ایلام و آقای معدن پیشه همه کاره دفتر تهران این شرکت با بهانه های مختلف سعی در ناراضی کردن عاملین فروش آین کارخانه در خوزستان بودند. بطوریکه یک روز 10 درصد تخفیف عاملین فروش را حذف می کردند و یک روز از دادن بار به این هفت نفر طرفه می رفتند و تاکنون هم که هفت ماه از سال می گذرد قرارداد و پول این عاملین فروش را که بصورت یک طرفه ، از طرف افراد نام برده شده قطع کرده اند و با گرفتن رشوه فردی را عامل فروش در خوزستان کرده اند به نام فیضی که 13 درصد به او تخفیف داده و با زد وبند  با فیضی پول های افسانه ای را به جیب می زنند.این مدیران که خود به دلالی در شرکت معروفند به  7 عامل فروش قبلی در خوزستان گفته اند که ما با بریدن نان دیگران نان می خوریم.

بی تردید با این حرکت، مدیران سیمان ایلام به زودی کارخانه سیمان ایلام ورشکست شده  و این آقایان با داشتن ثروتی افسانه ای در اروپا خوش گذرانی خواهند کرد و به ریش همه خواهند خندید. این گوشه ای از لفت و لیس مدیران دلال صفت است.

روابط عمومی سندیکای کارگران فلزکارمکانیک

مهر 93

تجمع اعتراضی کارگران کارخانه ذوب آهن اردبیل مقابل استانداری برای دومین بار در سال جاری

کارگران ذوب آهن اردبیل در پی بی پاسخ ماندن مطالباتشان، برای دومین بار در سال جاری دست به تجمع اعتراضی مقابل ساختمان استانداری اردبیل زدند.

به گزارش 15مهرمهر، ظهر سه شنبه نزدیک به 40 نفر از کارگران کارخانه ذوب آهن اردبیل جهت پیگری مطالبات و حقوق معوق خود در مقابل استانداری گردهم آمده و از مسئولان خواستار پاسخگویی به مطالبات خود شدند.

کارخانه ذوب آهن اردبیل به عنوان یکی از واحدهای بزرگ صنعتی این استان که در زمینه تولید آهن و فولاد فعالیت می کرد، در روز 12 خرداد ماه امسال درهای خود را بروی 275 کارگر فعال در این واحد تولیدی بست و عملا تعطیلی کارخانه و بیکاری کارگران خود را اعلام کرد.

درست یک روز بعد تعدادی از کارگران کارخانه ذوب آهن اردبیل نیز در مقابل اداره کار شهرستان اردبیل تجمع و خواستار رسیدگی به مشکلات خود شده اند که البته در پاسخ به مطالبات خود واژه "شکایت کنید" را شنیدند.

شکایتی که طبق اظهارات مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان توسط 130 نفر از کارگران انجام شد و در نهایت نیز به در بسته خورد تا بار دیگر کارگران از کار بیکار شده را به پشت درهای بسته استانداری بکشاند.

کارگران معترض خواستار پرداخت معوقات حقوق و بازگشت به کار هستند .

تجمع کارگران آبفای اهواز مقابل دفتر شرکت پیمانکاری در اعتراض به پرداخت نشدن حقوق معوقه

جمعی از کارگران پیمانکاری اداره آب و فاضلاب اهواز در اعتراض به پرداخت نشدن حقوق معوقه خود در مقابل دفتر شرکت پیمانکاری «پرتو داچک» واقع در خیابان کیان پارس اهواز تجمع کردند.

به گزارش15مهرایلنا،نماینده کارگران معترض گفت: حدود ۳۰۰ کارگر پیمانی آبفای اهواز که از سال گذشته تحت مسئولیت پنج شرکت پیمانکاری «سولار مکانیک»، «اسکله ساز»، «عمران سازان بردیا»، «شباهنگ» و «پرتو داچک» فعالیت می‌کنند هنوز نتوانسته‌اند معوقات حقوقی خود را از این پیمانکاران دریافت کنند.

این کارگر که نخواست نامش فاش شود با بیان اینکه شرکت سولار مکانیک از تاریخ ۱۵ بهمن ماه سال گذشته از شرکت آبفا خارج شده است افزود: شرکت سولار مکانیک بابت عیدی و سنوات پایان خدمت به تعدادی از کارگران آبفای اهواز یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان و به عده‌ای دیگر ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان بدهکار است.

او گفت: بعد از خارج شدن شرکت پیمانکاری سولار مکانیک، شرکت آب و فاضلاب با شرکت اسکه ساز قرار داد پیمانکاری امضاء کرد که این شرکت بعد از گذشت یک ماه نیم بعد از برنده شدن در مناقصه اداره آب و فاضلاب با مشاهده مشکلات موجود و مطالبات معوقه کارگران، با آبفا ادامه همکاری نداد و این قطع همکاری در شرایطی اتفاق افتاد که کارگران نیمی از حقوق بهمن  و اسفند سال گذشته را از شرکت اسکله ساز دریافت نکرده‌اند.

این کارگر در ادامه اظهار داشت: اداره آب وفاضلاب اهواز بعد از اعتراضات مکرر کارگران پیمانی در واکنش به بی‌توجه‌ای کارفرمایان دو شرکت سولار مکانیک و اسکله ساز در پرداخت معوقات حقوقی کارگران با تغییر پیمانکار این بار با شرکت جدید به نام «عمران سازان بردیا» قرارداد بست که این شرکت نیز به دلیل ناتوانی در انجام کار با پرداخت نیمی از حقوق اردیبهشت ماه کارگران قرار داد خود را با آبفای اهواز خاتمه داد.

به گفته وی بعد از خروج شرکت عمران بردیا، مجددا آبفای اهواز قرارداد خود را با شرکت جدیدی بنام «شباهنگ» در اردیبهشت ماه امضاء کرد و این شرکت نیز همانند سایر پیمانکاران قبلی مسئولیت پرداخت حقوق کارگران را بر عهده نگرفت.

او گفت: مطالبه کارگران از این شرکت پیمانکاری مربوط به ماهای اردیبهشت، خرداد و تیر ماه سال جاری است.

وی در ادامه سخنان خود در خصوص معوقات حقوقی آخرین شرکت پیمانکاری گفت: شرکت پیمانکاری «پرتو داچک» در حال حاضر به عنوان آخرین پیمانکار آبفای اهوازاز مرداد ماه مسئولیت حدود ۳۰۰ کارگر را به عنوان موتورچی و پمپ چی آب در سطح شهر اهواز بر عهده گرفته است.

او گفت: این شرکت نیز بعد از عقد قرار داد، دو ماه حقوق و بیمه مربوط به ماهای مرداد و شهریور را پرداخت نکرده است.

به گفته نماینده کارگران، پیش از این نیز (مرداد ماه سال جاری) شرکت دولتی آبفای اهواز به بهانه پرداخت مطالبات کارگران از تمامی ۳۰۰ کارگر برگه تسویه حساب گرفته اما تنها مطالبات ۵۰ کارگر را پرداخت کرده است.

وی در مورد معوقات بیمه‌ای کارگران پیمانکاری آبفای اهواز اظهار داشت: بیمه تامین اجتماعی کارگران نیز از بهمن ماه سال گذشته به صورت نامنظم پرداخت شده است که این وضعیت خانواده‌های کارگری را برای استفاده از بیمه دچار مشکل کرده است و کارگران نگران تاثیر فاصله بیمه‌ای در هنگام بازنشستگی هستند.

این کارگر شرکت آبفای اهواز که به نمایندگی از سایر کارگران سخن می‌گفت با بیان اینکه هیچ یک از این پیمانکاران تجربه و سوابق کاری در زمینه انجام امور محوله از شرکت آب و فاضلاب را ندارند، تاکید کرد: مسئولان آبفای اهواز  باید قبل از عقد قرار داد با پیمانکاران سوابق گذشته کاری آنان را مورد بررسی قرار دهند.

 ۲۱ روز از آغاز اعتصاب  کارگران کارخانه کاشی گیلانا گذشت

در بیست و یکمین روز از آغاز اعتصاب در کارخانه کاشی گیلانا، کارگران این واحد صنعتی از موافقت ضمنی سهامداران این کارخانه برای فروش سهام خود خبر می‌دهند.

به گزارش15مهرایلنا،یک منبع کارگری  در کارخانه کاشی گیلانا با اعلام این خبر گفت: از قرار معلوم در جلسه غیر رسمی که در اداره کل صنایع استان گیلان برگزار شده‌ است، سهامداران کارخانه گیلانا با فروش سهام خود به قیمتی که از سوی کار‌شناسان دادگستری تعیین شده باشد بصورت تلویحی موافقت کرده‌اند.

کارگران گیلانا همچنین از نامعلوم بودن موضع خریدار کارخانه برای انجام این معامله خبر می‌دهند. بنا بر اطلاع آنان، مدیریت جدید که همزمان خریدار سهام کارخانه نیز محسوب می‌شود، قیمت کار‌شناسی کارخانه را نپذیرفته است.

ظاهرا به تازگی کار‌شناسان دادگستری در ارزیابی خود ارزش کارخانه گیلانا را تا حدود ۴۹ میلیارد تومان ارزیابی کرده‌اند اما به باور سهامداران ارزش واقعی کارخانه بالغ بر ۵۳ میلیارد تومان است و در سوی مقابل خریدار کارخانه معتقد است که با احتساب بدهی‌های مدیریت قبلی و مبالغی که در زمان مدیریت جدید در کارخانه هزینه کرده‌ است، قیمت کارخانه نباید بیش ۲۸ میلیارد تومان باشد.

منابع کارگری می‌گویند با این حال سهامداران کارخانه قیمت پیشنهادی کار‌شناسان دادگستری را پذیرفته‌اند اما در مقابل موضع رسمی خریدار هنوز مشخص نیست.

انتظار می‌رود در جلسه‌ای که روز چهارشنبه (16 مهر) در فرمانداری رودبار برگزار خواهد شدموضع خریدار و کارفرمای فعلی کارخانه کاشی گیلانا اعلام شود.

کارگران کاشی گیلانا گفته‌اند که تصمیم دارند تا مشخص شدن نتیجه جلسه فردا همچنان به تجمعات اعتراضی خود در داخل کارخانه ادامه دهند.

تجمع کارگران شهرداری اهواز با قول پرداخت مطالبات خاتمه یافت

صبح امروز حدود ۱۲۰ نفر از کارگران خدماتی شهرداری منطقه ۲ اهواز در اعتراض به پرداخت نشدن بیمه و سنوات و عیدی سال گذشته در مقابل ساختمان شهرداری مرکز واقع درخیابان سپاه اهواز تجمع کردند.

به گزارش 15مهرایلنا، مسئولان شهرداری اهواز با حضور در جمع کارگران معترض به آنان قول پرداخت مطالبات معوقه‌شان حداکثر تا پایان روز پنجشنبه (۱۷ مهر) را دادند.

یکی از کارگران حاضر در تجمع امروز گفت: سال گذشته کارگران خدماتی منطقه ۲ شهرداری اهواز تحت مسئولیت شرکت پیمانکاری «مروارید درخشان» کار می‌ کردند که بعد از قطع همکاری پیمانکار در پایان اسفندماه سال گذشته، حق سنوات به همراه بیش از ۷ ماه بیمه سال ۹۲ حدود ۲۰۰ کارگر هنوز پرداخت نشده است.

او با بیان اینکه در حال حاضر این کارگران با شرکت پیمانکاری «صنعت یاران» برای ادامه همکاری با شهرداری منطقه دو قرارداد منعقد کرده‌اند، یادآور شد: شرکت پیمانکاری «مروارید درخشان» سال گذشته حقوق کارگران خدماتی را با چند ماه تاخیر پرداخت می‌کرد.

به گفته این کارگر؛ تاخیر در پرداخت صورت وضعیت‌های مالی شرکتهای پیمانکاری زیرمجموعه شهرداری اهواز، عامل اصلی تعویق حقوق کارگران خدمات شهری و فضای سبز است.

این کارگر خدماتی شهرداری اهواز با بیان اینکه کارگران به دلیل نداشتن امنیت شغلی و ترس از اخراج قدرت بیان مشکلاتشان را ندارند و در صورت اعتراض تهدید به اخراج می‌شوند، افزود: در تجمع امروز مسئولان شهرداری مرکزی اهواز قول وصول مطالبات کارگران خدماتی را حداکثر تا پایان روز پنجشنبه دادند به همین دلیل کارگران خدماتی بعد از یک ساعت اعتراض با اعتماد به  قول مسئولان شهرداری مرکز، به تجمع خود خاتمه دادند.

دلایل تجمع کارگران پتروشیمی ایلام مقابل مجلس

کارفرما و نمایندگان کارگران اخراجی پتروشیمی ایلام فردا (چهارشنبه ۱۶ مهر) در اداره کار این استان مذاکره می‌کنند. این مذاکره در پی تجمع اعتراضی شماری از این کارگران مقابل مجلس برگزار می‌شود.

 

به گزارش15مهرایلنا،یکی از کارگران که خواست نامش فاش نشود با اعلام این خبر گفت: ما ۱۰۴ کارگر اخراجی پتروشیمی ایلام هستیم که تا پایان خرداد امسال زیر نظر شرکت پیمانکاری کار می‌کردیم، اما از ابتدای تیر و در پی اتمام قرارداد کارفرما با پیمانکار در حالی به کار ادامه می‌دادیم که زیر نظر مستقیم کارفرما قرار داشتیم.

او با اشاره به اشتغال همکارانش در بخش‌های فضای سبز، تدارکات، انبار، فنی و... افزود: کارفرما در تاریخ ۱۶ تیر حدود ۴۰ نفر از ما را اخراج کرد. سایر کارگران به این اخراج‌های گسترده واکنشی نشان ندادند، هر چند از گوشه و کنار شنیده می‌شد به زودی نوبت اخراج بقیه ما فرا می‌رسد.

او در ادامه بیان کرد: این شنیده‌ها خیلی زود به واقعیت تبدیل شد و کارفرما در تاریخ ۷ مرداد مصادف با عید فطر از ورود همگی ما به کارخانه جلوگیری کرد. نکته جالب این بود که کارفرما یک هفته بعد از این اخراج‌های گسترده، شماری کارگر روزمزد را استخدام کرد تا کارهای کارخانه بر زمین نماند.

او گفت: طبیعی بود ما به جمع ۴۰ کارگری که پیش‌تر اخراج شده بودند بپیوندیم و از تصمیم کارفرما مبنی بر اخراج غیر منتظره‌مان به اداره کار استان ایلام شکایت ببریم.

این کارگر اخراجی با اشاره به حکم اداره کار مبنی الزام کارفرما به انعقاد قرارداد مستقیم با کارگران، گفت: کارفرما در جلسات رسیدگی به شکایت مدعی شده بود کارگران در ماه‌های تیر و مرداد زیر نظر یک شرکت پیمانکاری با قرارداد حجمی کار می‌کردند. او این ادعا را ساخته بود تا اخراج ما را موجه جلوه دهد اما تحقیقات بازرسان اداره کار حقیقت را روشن کرد و این ادعا در جلسات رسیدگی، رد شد.

او افزود: اگر چه کارفرما نتوانست حکم اداره کار را به سود خود بازگرداند اما بعد از مدتی برای توقف اجرای حکم در مهلت مقرر به دیوان عدالت اداری شکایت کرد با این امید که زمان بخرد و کارگران را از پیگیری مطالباتشان ناامید کند. احتمالا استدلال کرده بود کارگرانی که از ابتدای تابستان حقوق نگرفته‌اند در شرایط فعلی اقتصادی بیشتر از چند ماه مقاومت نمی‌کنند.

این کارگر اخراجی تصریح کرد: او بعد از مدتی به ما پیشنهاد داد بدون حق اضافه کار و مزایا و با حقوقی به مراتب کمتر از حقوقی که پیش‌تر دریافت می‌کردیم به کار بازگردیم اما طبیعی بود چنین پیشنهادی را رد کنیم و مطالباتمان را از طریق قانونی پیگیری کنیم.

او در عین حال گفت: کارفرما در جدید‌ترین پیشنهادش گفته است ما را با‌‌‌‌ همان شرایطی که پیش از این اتفاقات کار می‌کردیم به صورت پیمانی استخدام می‌کند و تا تاریخ ۲۹ اسفند با ما قرارداد می‌بندد.

او تصریح کرد: با توجه به آنکه دادرسی دیوان عدالت اداری به شکایت کارفرما حداقل شش یا هفت ماه طول می‌کشد، بسیاری از کارگران مایل‌اند این پیشنهاد را بپذیرند هر چند پیش‌شرط‌شان این است که امنیت شغلی همه کارگران بعد از اتمام این قرارداد تضمین شود و با تغییر احتمالی پیمانکار هیچ کارگری اخراج نشود.

او در پایان اظهار کرد: کارفرما و نمایندگان کارگران فردا در اداره کار استان ایلام مذاکره می‌کنند و برای شیوه بازگشت به کار هر ۱۰۴ کارگر اخراجی تصمیم خواهند گرفت.

اولین جلسه کارگران معترض سنگرود با مدیران تامین اجتماعی برگزار شد

اولین جلسه بررسی وضعیت بازنشستگی کارگران معدن زغال سنگ سنگرود، صبح امروز سه شنبه در محل سازمان تامین اجتماعی برگزار شد.

به گزارش15مهرایلنا،مذاکرات نمایندگان کارگران معدن سنگرود با مقامات سازمان تامین اجتماعی که قرار بود دیروز دوشنبه انجام شود صبح امروز سه شنبه (۱۵ مهر) با حضور ۵ نفر از کارگران معدن سنگرود و مقامات تامین اجتماعی از جمله معاونت فنی و در آمد، مدیر کل فنی و مستمری و مدیر کل فنی و بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی پیرامون بررسی وضعیت بازنشستگی کارگران معدن سنگرود برگزار شد.

بنابهمین گزارش،تمامی کارگران این معدن حداکثر تا پایان سال ۹۸ با سوابق کاری بالای ۱۶ سال به بازنشستگی می‌رسند.۸۸ کارگر تا پایان سال جاری، ۵۰ کارگر تا پایان سال ۹۴، ۴۶ کارگر تا پایان سال ۹۵، و مابقی کارگران با سوابق کمتر حدفاصل سال‌های ۹۶ تا پایان سال ۹۸ به مرور شرایط بازنشستگی را پیدا می‌کنند.

حاضرین در جلسه امروز راهکارهای مختلفی را برای بازنشستگی زودهنگام کارگران مورد ارزیابی قرار دادند.

دومین جلسه بررسی وضعیت بازنشستگی کارگران معدن سنگرود با سازمان تامین اجتماعی روز یکشنبه هفته آینده (۲۰ مهر ماه) برگزارخواهدشد.

گفتنی است؛ بعد از اجتماع چهار روزه ۲۸۰ کارگر معدن سنگرود در تهران مقابل ساختمان وزارت کار، سازمان توسعه معادن کشور و مجلس که با قول مساعد مسئولان برای پی گیری وضعیت کارگران و معدن همراه بود، در ‌‌‌نهایت قرار شد جلسه‌ای بین نمایندگان کارگری معدن سنگرود با نمایندگانی از سازمان تامین اجتماعی پیرامون وضعیت بازنشستگی کارگران برگزار شود.

هر روز از ارزش حقوق معوقه کارگران پارسیلون کاسته می‌شود

دست کم ۱۵۰ نفر از کارگران بازنشسته کارخانه پارسیلون هنوز موفق به دریافت سنوات پایان کار و معوقات مزدی خود نشده‌اند.

بنابه گزارش15مهرایلنا،بیشتر این کارگران در فاصله سالهای ۸۹ تا ۹۱ بازنشسته شده‌اند و گفته می‌شود که حجم معوقات مزدی آن‌ها تا ۱۸ ماه می‌رسدوحقوق پرداخت نشده عمدتا مربوط به سنوات پایان کار بوده و بخشی از آن نیز شامل عیدی و پاداش سه سال گذشته می‌شود.

هم اکنون این واحد نساجی با حدود ۲۰۰ کارگر مشغول فعالیت است ودر حال حاضر حقوق جاری این کارگران با تاخیر پرداخت می‌شود اما هنوز تکلیف مطالبات پرداخت نشده آن‌ها روشن نیست.

براساس این گزارش،این واحد تولید کننده الیاف نخ نایلون نخستین‌بار در سال ۸۲ به شیوه‌ای غلط از سوی دولت وقت به بخش خصوصی واگذار شد و دقیقا مشکلات این واحد صنعتی بعد از واگذاری آغاز شد.

مطالبات پرداخت نشده کارگران برخلاف سایر بستان‌کاران هرگز به نرخ روز محاسبه نمی‌شود، در حالی که سازمان تامین اجتماعی، بانک و یا اداره دارایی بابت یک روز تاخیر در پرداخت مطالبات خود، کارفرما را به راحتی جریمه می‌کنند، در کارخانه پارسیلون کارگرانی هستند که از زمان بازنشستگی تاکنون هنوز موفق به دریافت سنوات پایان کار خود (که در واقع سرمایه آنان برای گذران دوران بازنشستگی است) نشده‌اند و تاکنون از ارزش این مبلغ به شدت کاسته شده‌ است.

تجمع تعدادی از تاکسی رانان یزدی در مقابل استانداری

پیش از ظهر امروز ( سه شنبه) تعدادی از تاکسی رانان یزدی در مقابل استانداری یزد تجمع کردند.

به گزارش  15مهریزد رسا ، پیش از ظهر امروز ( سه شنبه) تعدادی از تاکسی رانان یزدی در  مقابل استانداری یزد واقع در میدان امام حسین تجمع کردند.

در این تجمع، رانندگان معترض خواستار رسیدگی به مشکلات خود توسط مسئولین بودند که به گفته ی یکی از آنان  دو روز است که مسئولین استان نسبت به  تجمع رانندگان واکنشی نشان نداده اند.

حذف ماده41قانون کار-تعیین حداقل دستمزدکارگران- تحت لوای مدل جدید تعیین مزد!

در صورت نهایی شدن این طرح و توافق بر سر مدل جدید تعیین مزد، روش چانه زنی و مذاکرات رو در روی فعلی تغییر و دستمزدها در قالب فرمولی مشخص تعیین و ابلاغ خواهد شد.

به گزارش15مهرمهر،گزارش جدید کارگروه تخصصی مزد و بهره وری با هدف دستیابی به مدل تعیین دستمزد مشمولان قانون کار به وزیر کار ارائه شد. بررسی وضعیت پرداخت حقوق و دستمزد در صنایع دارویی، صنایع غذایی، ساختمان و صنایع خودروسازی از پرونده‌هایی است که برای دستیابی به تعریف جدیدی از حقوق نیروی کار باز شده است.

در صورت نهایی شدن این طرح و توافق بر سر مدل جدید تعیین مزد، روش چانه زنی و مذاکرات رو در روی فعلی تغییر و دستمزدها در قالب فرمولی مشخص تعیین و ابلاغ خواهد شد. کارگروه تخصصی مزد و بهره وری در یکی دو ماه اخیر با هدف تدوین یک مدل جدید برای تعیین حداقل دستمزد مشمولان قانون کار آغاز به کار کرده و در این مدت 3 گزارش درباره وضعیت دستمزد نیروی کار در صنایعی مانند دارو و صنایع غذایی به وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ارائه کرده است.

هدف این کارگروه دستیابی به مدلی است که بتوان در قالب آن از هزینه های سربار و اضافه تولید کاست، کارگران را تشویق به مشارکت بیشتر در تولید و در نتیجه افزایش بهره وری کرد و سود حاصل از ان را نیز بین کارگران و کارفرمایان تقسیم کرد.

طی سنوات گذشته روش تعیین حداقل دستمزد کارگران به این شکل بوده که نمایندگان کارگران، کارفرمایان و دولت در قالب شورای عالی کار جلساتی را برگزار می کردند و از طریق چانه زنی و ارائه پیشنهادات مختلف مزدی به دنبال دستیابی به توافقاتی درباره افزایش حقوق و دستمزد نیروی کار بودند.

حالا وزارت کار خواسته تا کارگروه تخصصی مزد و بهره وری به روش های چانه زنی و گفتگوهای فراوان بین کارگران و کارفرمایان در اینباره پایان دهد و مزد سالیانه کارگران در قالب یک مدل مشخصی تعیین و مصوب شود.

گفته می شود مدل جدید دستمزد به صورت مستقیم منجر به افزایش حقوق نیروی کار نخواهد شد و این کار در قالب موضوعاتی از قبیل کاهش هزینه های اضافه در مسیر تولید، افزایش بهره وری و بازدهی نیروی کار و مسائلی از این دست قرار است انجام شود.

مبلغ سبد هزینه خانوار کارگری : دو میلیون و دویست هزار تومان

ایسنا طی گزارشی بتاریخ15مهر ازمبلغ دو میلیون و دویست هزار تومانی سبد هزینه یک خانوار کارگری در سه ماهه نخست امسال ،خبرداد.

برپایه این گزارش،در سه ماهه اول امسال رقم سبد هزینه یک خانوار کارگری به دو میلیون و دویست هزار تومان رسیده است که در مقایسه با سال گذشته که یک میلیون و 700 هزار تومان بود افزایش پیدا کرده و اکنون که در برج هفتم قرار داریم این رقم بیشتر شده است این در حالی است که نرخ تورم برابر اعلام مسئولان بین 20 تا 22 درصد گزارش می‌شود.

سفرهیئت صندوق بین المللی پول به ایران ونشست با بانک مرکزی

به منظور ارائه کمک‌هاي فني به حوزه نظارت بانک مرکزي، هيئتی 4 نفره از صندوق بين‌المللي پول به ایران عزیمت و در مورد برنامه‌هاي آتي صندوق تبادل نظر کردند.

به گزارش 15مهرمهر، در این جلسات، دو طرف ضمن بررسی وضعيت و عملکرد بخش نظارت و مقررات و مرور کلي بر سيستم بانکداري در ایران، به موضوع چالش‌هاي اصلي مقررات و نظارت، روند مطالبات غيرجاري و استفاده از ابزارهاي نوين در جهت نظارت پيشرفته از جمله سيستم‌هاي هشدار سريع و انجام آزمون بحران پرداختند.

همچنین کارشناسان صندوق جهت شناخت بازار مالي ایران، شامل پول، سرمايه و بيمه و بررسي ارتباط بين اين بازارها و نيز ميزان تأثيرپذيري بازار پول از بازار‌هاي ياد شده، ديدارهايي را با معاون وزارت امور اقتصاد و دارايي، سازمان بورس و اوراق بهادار و مسئولان چند بانک دولتي و خصوصي برگزار کردند.

پانزدهم مهرماه1393

akhbarkargari2468@gmail.com

 

اخباروگزارشات کارگری16تا18مهر1393

- هزاران نفر از مردم سنندج بر علیه جنایهای داعش و در حمایت از مردم کوبانی اقدام به تظاهرات خیابانی کردند

- تشکیل جلسه شورای تامین فرمانداری شهرستان رودبار همزمان با بیست و دومین روزاعتصاب کارگران کارخانه کاشی گیلانا

- عدم صدوراجازه تولید توسط سازمان توسعه معادن در معدن سنگرود

- تعداد بیکاران به 9میلیون و 500 هزار نفر رسید!

- گزارش طبقه دات کام از اعتراضات کارگری در معدن سنگ آهن بافق

- مروری بر اعتراضات کارگری ازمرداد 92 تا شهریور 93

باضمیمه سیاهه اعمال سرکوبگرانه وضدکارگری دولت یازدهم طی یکسال گذشته

- جمعی از کارگران تهران:موانع تشکل‌یابی کارگران و اصلاح سبک کار موجود

- مصاحبه اختصاصی حقوق معلم و کارگر با آقای محمود صالحی، فعال کارگری و سخنگوی کمیته دفاع از رضا شهابی

- مرگ 1کارگرویک نفرازاهالی در شرکت نکاچوب به دلیل استنشاق گاز مرگبار

- کشته شدن یک کارگر برق کار در هنگام کار

- کشته شدن یک کارگر بر اثر انفجار در کارخانه پمپ‌های صنعتی هشتگرد

هزاران نفر از مردم سنندج بر علیه جنایهای داعش و در حمایت از مردم کوبانی اقدام به تظاهرات خیابانی کردند

اتحادیه آزاد کارگران ایران: ظهر امروز بیش از پنج هزار نفر از مردم شهر سنندج در اعتراض به جنایتهای دولت اسلامی داعش به خیابانها ریختند و حمایت خود را از مردم قهرمان کوبانی اعلام کردند.

بنا بر گزارشهای رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران، این تظاهرات که گروههای مختلف مردم منجمله کارگران سنندجی و اعضای اتحادیه آزاد کارگران ایران و کمیته هماهنگی نیز در آن شرکت داشتند از ساعت 30/13 ظهر از خیابان امام آغاز شد و جمعیت تظاهر کننده به سمت میدان انقلاب به حرکت در آمد و پس از رسیدن به این میدان تظاهر کنندگان تلاش کردند راهپیمائی خود را به سمت خیابان فردوسی ادامه دهند که با ممانعت نیروهای انتظامی مواجه شدند و  به همین دلیل این تظاهرات و تجمع پرشکوه در میدان انقلاب  ادامه پیدا کرد.

بنا بر این گزارش، در این تظاهرات پلاکاردهای زیادی با مضمون حمایت از مردم کوبانی و اعتراض به توحشی که دولت اسلامی داعش براه انداخته است در دست معترضین  بود و افرادی نیز (منجمله برخی اعضای شورای شهر سنندج)به  سخنرانانی پرداختند اما به محض قرار گرفتن صدیقی کریمی عضو هیات مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران در پشت تریبون سخنرانی، اقدام به قطع میکروفون شد که با عکس العمل قاطعانه تجمع کنندگان و شعار"میکروفون میکروفون" آنان، بار دیگر میکرفون سخنرانی وصل گردید و صدیق کریمی به سخنرانی بر علیه جنایات دولت اسلامی داعش پرداخت.  صدیق کریمی در این سخنرانی ضمن اعلام  حمایت کارگران ایران از مردم قهرمان کوبانی، با تاکید بر اینکه دوران توحش و بربریت در تاریخ بشر به سر آمده  جنایات دولت اسلامی داعش را بشدت محکوم کرد و خواهان حمایت قاطعانه از مردم کوبانی شد.

 این راهپیمائی و تجمع پر شکوه با قرائت دو قطعنامه در ساعت  15 در میان شور و همبستگی مردم شرکت کننده در آن پایان گرفت.

اتحادیه آزاد کارگران ایران – 18 مهر

تشکیل جلسه شورای تامین فرمانداری شهرستان رودبار همزمان با بیست و دومین روزاعتصاب کارگران کارخانه کاشی گیلانا

همزمان با آغاز بیست و دومین روز از اعتصاب کارگران کارخانه کاشی گیلانا، کارگران این واحد صنعتی می‌ِ‌گویند که جلسه امروز شورای تامین فرمانداری شهرستان رودبار بدون حضور مدیریت کارخانه برگزار شده است.

به گزارش16مهر ایلنا،قرار بود جلسه امروز شورای تامین فرمانداری شهرستان رودبار که از ساعت ۱۳ تا حوالی ساعت ۱۵ طول کشید، با موضوع برای رسیدگی به وضعیت بحران پیش آمده در این واحد تولیدی تشکیل شود.

کارگران گیلانا بابیان اینکه با وجود تاثیری که وضعیت بحرانی کارخانه کاشی گیلانا برسرنوشت آن‌ها دارند در این جلسه از نماینده آن‌ها هیچ دعوتی به عمل نیامده است و درمقابل از مدیریت کنونی کارخانه و نمایندگان وزارت صنایع برای شرکت در جلسه یادشده دعوت شده است.

این کارگران می‌گویند: از آنجا که مطابق قانون مدیریت جدید کاشی گیلانا در مقام کارفرمای کنونی و خریدار احتمالی کارخانه برای تصمیم گیری در مورد اعلام انصراف یا ارائه شرایط پیشنهادی خود ۱۰ روز مهلت دارد، برگزاری این جلسه به بعد از اتمام مهلت قانونی موکول می‌شود.

کارگران کاشی گیلانا با یادآوری اینکه به تازگی کار‌شناسان رسمی دادگستری در ارزیابی خود قیمت این واحد صنعتی را حدود ۴۹ میلیارد تومان تعیین کرده‌اند، افزودند: این نظر کار‌شناسی در روزهای اخیر به سهامداران کنونی در مقام فروشنده و مدیریت فعلی کارخانه در مقام خریدار اعلام شده است و به احتمال قوی مهلت قانونی تعیین شده در هفته آینده خاتمه می‌ِ‌یابد.

براساس این گزارش،اگرچه تاکنون سهامداران کارخانه موافقت خود را با فروش سهام خود بر اساس قیمت تعیین شده اعلام کرده‌اند اما هنوز تصمیم مدیریت کنونی کارخانه به عنوان خریدار احتمالی مشخص نیست.

کارگران کاشی گیلانا در عین حال از ادامه اعتصاب خود خبر می دهند.

عدم صدوراجازه تولید توسط سازمان توسعه معادن در معدن سنگرود

کارگران به اعتصاب خود خاتمه داده و از روز شنبه به محل کار خود بازگشته‌اند اما به دلیل صادر نشدن اجازه تولید توسط سازمان توسعه معادن، تا کنون موفق به ادامه کار نشده‌اند.

به گزارش16مهرایلنا،کارگران معدن سنگرود بعد از بازگشت از سفر ۴ روزه خود از تهران طبق وعده‌ای که مسئولان تامین اجتماعی و دولت برای پیگیری خواسته هایشان دادند به اعتصاب خود خاتمه داده و از روز شنبه به محل کار خود بازگشته‌اند اما به دلیل صادر نشدن اجازه تولید توسط سازمان توسعه معادن، تا کنون موفق به ادامه کار نشده‌اند.

برپایه این گزارش،این کارگران منتظر تصمیم سازمان توسعه معادن برای آغاز بکار هستند.با موافقت مسئولان وزارت خانه‌‌های اقتصاد و دارایی، وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی و مسئولان سازمان خصوصی سازی و توسعه معادن به زودی این واحد معدنی فعالیت تولیدی خود را با بیش از ۳۰۰ کارگر معدنچی از سر خواهد گرفت.

گفتنی است،مقدمات انحلال این معدن، در ۹ آذرماه سال گذشته و به بهانه زیان‌ده بودن استخراج زغال‌سنگ‌ انجام شده است.

مسئولان وزارت صنعت و شرکت فولاد در حالی معدن زغال سنگ سنگرود را زیان دیده اعلام کرده‌اند که در زمان تولید پیمانکار این معدن ماهیانه درآمد قابل توجهی کسب می‌کرد.

به همین دلیل کارگران معدن سنگرود تجمعات اعتراضی را در منطقه و سطح شهرستان برگزار کردند که  ‌‌به دلیل بی‌توجه‌ای کارفرما و سایر مسئولان مرتبط بعد از شش روز اعتصاب در محل معدن، ادامه اعتراضات به تهران کشیده شد.

کارگران معدن زغال سنگ سنگروددر مدت ۴ روز اقامت در تهران مقابل ساختمانهای وزارت کار، سازمان توسعه معادن و مجلس در اعتراض به دریافت نکردن ۳ ماه حقوق و مصوبه انحلال معدن، تجمع کردند ودر ‌‌نهایت روز چهارشنبه (۹ مهر ماه) با وعده وزیر صنعت و بررسی مشکلات کارگران معدن سنگرود در جلسه هیئت دولت و همچنین وعده پیگیری سایر مسئولان به محل زندگیشان در شهرستان رودبار بازگشتند.

اولین جلسه بررسی وضعیت بازنشستگی کارگران معدن زغال سنگ سنگرود، صبح روز سه شنبه در محل سازمان تامین اجتماعی برگزار شد و جلسه بعدی آن قرار است روز یکشنبه هفته آینده برگزار شود با این حال کارگران به امید پی گیری مسئولان در محل کار خود آماده به کار هستند.

تعداد بیکاران به 9میلیون و 500 هزار نفر رسید!

رییس موسسه کار و تامین اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در حال حاضر 9 میلیون و 500 هزار نفر بیکار در کشور وجود دارد.

به گزارش17مهرایسکانیوز،محمد رضا سپهری رییس موسسه کار و تامین اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی امروز در حاشیه همایش استانی فرهنگ و مدیریت جهادی که در خرم آباد برگزار شد، در جمع خبرنگاران، تعداد افراد شاغل در کشور را نیز 22 میلیون نفر اعلام کرد.

گزارش طبقه دات کام از اعتراضات کارگری در معدن سنگ آهن بافق

تاليف بخش کارگري طبقه دات کام

دسته بندي ها : جامعه, دیدگاه, سیاست

طبقه دات کام : اين گزارش ضمن اشاره به سابقه اعتراضات کارگري در معدن سنگ آهن بافق، نگاهي دارد به سير حوادث اين اعتراض از ابتدا تا انتها و دستاوردهاي اين حرکت کارگري.

بخش کارگري طبقه دات کام :

اعتراضات کارگران معدن سنگ آهن بافق پیشینه تاریخی گسترده ای دارد. اعتصاب ها، تحصن ها و مخالفت ها با خصوصي سازي در سالهاي ۱۳۷۳ و ۱۳۷۴، اعتصاب و تحصن هاي كارگري جهت پيماني شدن بين سال هاي ۱۳۷۸ تا ۱۳۸۶ و غيره ، نشان از وجود نارضايتي دائمي پرسنل شركت و مردم بافق از سياست گذاري هاي شتاب زده حکومت در جهت خصوصي سازي اين معدن بوده است.

لینک متن کامل:

https://tabaqe.com/?p=1734

مروری بر اعتراضات کارگری ازمرداد 92 تا شهریور 93

باضمیمه سیاهه اعمال سرکوبگرانه وضدکارگری دولت یازدهم طی یکسال گذشته

علیرضا نوایی- ستار رحمانی

08/10/2014

آمار اعتصابات ، اعتراضات و دستگیری ها در 13 ماهه دولت روحانی از مرداد 1392 تا  شهریور 1393 نشان ازگسترش دارد. دولت یازدهم شتابی بیش از پیش برای خاموش کردن صدای اعتراض کارگران رادردستورکار قرارداده است.

یکی از شیوه های سرکوبی که در مدت سیزده ماه گذشته افزایش پیدا کرده است دستگیری نمایندگان کارگران در حال اعتصاب، ایجاد رعب و وحشت و تضعیف روحیه کارگران برای ادامه اعتصاب با حضوردرواحدهای تولیدی می باشد. همچنین 3 موردیورش به تجمعات اعتراضی وکارگران اعتصابی  مشاهده شده است. احضار، بازداشت و تعقیب کارگران اعتصابی نیز در این دوره افزایش چشمگیری داشته است.

در همین دوره در 29 واحد تولیدی وخدماتی شاهد اخراج کارگران بدلیل اعتراض، تجمع واعتصاب بودیم وبه همین دلیل191 کارگردر راستای احقاق حقوق حقه شان اخراج شده اند.

در دوره سیزده ماهه دولت یازدهم 222 کارگردر 16 واحد تولیدی وخدماتی  به دلیل دفاع از حقوق خود وبقیه همکارانشان بازداشت شده اند.

لینک متن کامل:

http://www.etehadbinalmelali.com/html_2014/16_Mehr_93_report.html

جمعی از کارگران تهران:موانع تشکل‌یابی کارگران و اصلاح سبک کار موجود

دوزخی که سرمایه‌داری ایران برای کارگران تدارک دیده، تهاجمی که به سطح معیشت کارگران کرده و هر روزه بخشی از دسترنج کارگران را به تاراج می برد، در جهان اگر بی همتا نباشد، در زمره بدترین ها است. به جرات می توان گفت اگر بخش ناچیزی از این تهاجم به کارگران اروپا می شد، بی تردید موج اعتراضات گسترده کارگران آن کشورها را در پی می داشت. نمونه های این اعتراضات را در اسپانیا، یونان و حتی ترکیه شاهد بوده‌ایم.

اما سرمایه‌داری در ایران با اطمینان خاطر از اینکه تاکنون با موج مخالفت گسترده ای رو به رو نشده است، از یورش به سطح معیشت کارگران هر بار جسورتر گردیده است. در یک مرحله یارانه ها را از کالاهای اساسی بر می دارد، بعد اعلام می کند که این حذف یارانه ها مراحل مختلف دارد و طی یک سال در چندین نوبت بر قیمت اقلام اساسی از قبیل حامل های انرژی، آب، برق و سایر کالاها می افزاید و گویا این مراحل مختلف افزایش قیمت کالاها ی عمومی تحت لوای «هدفمند کردن یارانه‌ها» بی‌پایان است.

دستبرد به سطح معیشت کارگران با حذف سوبسیدها و در شرایط تورمی لجام گسیخته تواماً سبب گردیده هر ساله بخش زیادی از کارگران و زحمتکشان به زیر خط فقر رانده شوند و این در حالی است که بریزو بپاش، اختلاس، دزدی و فساد مالی در نظام سرمایه‌داری ایران بیداد می کند و ایران از لحاظ شفافیت اقتصادی در میان سایر کشورهای جهان در پایین ترین سطح جدول قرار دارد.

لینک متن کامل:

http://ma-nashr.blogspot.fr/

مصاحبه اختصاصی حقوق معلم و کارگر با آقای محمود صالحی، فعال کارگری و سخنگوی کمیته دفاع از رضا شهابی

رضا شهابی،  فعال کارگری وعضو سندیکای شرکت واحد، پس از تحمل سختی ها و مرارت های بسیار در زندان وهمچین از سرگذراندن دوران سخت بیماری و انجام عمل جراحی، روز سه شنبه پانزدهم مهرماه با قید وثیقه ، مرخصی درمانی گرفت،  در همین رابطه و همچنین در ارتباط با شرایط فعلی جنبش کارگری ایران گفتگویی ترتیب دادیم با جناب آقای محمود صالحی، فعال کارگری و سخنگوی کمیته دفاع از رضا شهابی:

لینک متن مصاحبه:

http://bield.info/%D9%85%D8%B5%D8%A7%D8%AD%D8%A8%D9%87-%D8%A7%D8%AE%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D8%B5%DB%8C-%D8%AD%D9%82%D9%88%D9%82-%D9%85%D8%B9%D9%84%D9%85-%D9%88-%DA%A9%D8%A7%D8%B1%DA%AF%D8%B1-%D8%A8%D8%A7-%D8%A2%D9%82%D8%A7/

مرگ 1کارگرویک نفرازاهالی در شرکت نکاچوب به دلیل استنشاق گاز مرگبار

حادثه مرگبار استنشاق گاز سمی در چاه فاضلاب در شرکت نکا چوب موجب کشته شدن دو نفر و مصدومیت دو نفر دیگر در میاندورود شد.

به گزارش 18مهرفارس ، متصاعد شدن گاز خطرناک و ناشناس از سیستم مکانیزه و پیشرفته دفع فاضلاب صنعتی شرکت نکا چوب منجر به مرگ یک کارگر و یکی از همسایگان شد.

یکی از اهالی این منطقه اظهار داشت: مرحوم محمد.ی از کارگران این شرکت بود که حدود 10 سال سابقه کار در امور مربوط به سیستم تخلیه فاضلاب این شرکت داشت.

حیدر.م افزود: وی عصر پنج‌شنبه برای انجام سرویس سیستم فاضلاب مشغول به کار می‌شود که در حین کار زمانی که در کنار یک چاه سه متری ایستاده بود براثر استنشاق گاز ناشناخته بی‌هوش و به داخل چاه سقوط آزاد می‌کند.

این شهروند میاندورودی تاکید کرد: وی یک کارگر تازه‌کار یا ناآشنا با این تجهیزات نبود اما ظاهرا شرایط و محتویات چاه با روزها و ماه‌های گذشته تفاوت داشت.

یکی از شاهدان عینی این واقعه گفت: در حال عبور از جاده بودم که متوجه حادثه فوق شدم و بلافاصله وارد چاه شدم تا بتوانم این کارگر را از درون فاضلاب کم عمق آن خارج کنم اما وقتی وارد چاه شدم به یکباره دچار مشکل تنفسی و با کمک دیگر افراد از چاه خارج شدم.

اسماعیل.ی تاکید کرد: اگر چند ثانیه بیشتر درون چاه می‌ماندم شاید وضعیت ناگوار آن شهروند برای من نیز اتفاق می‌افتاد.

یکی دیگر از اهالی و شاهدان این حادثه اظهار داشت: وقتی مصدوم را در حالت فرو رفته در پساب صنعتی دیدم برای کمک به او وارد چاه شدم که نتوانستم زیاد دوام بیاورم زیرا قبل از من نیز هر کسی وارد چاه شده بود با تنگی نفس شدید و حالت بی‌حالی و بی‌هوشی مواجه شده بود.

کشته شدن یک کارگر برق کار در هنگام کار

یک کارگر برق کار روز گذشته (چهارشنبه ۱۶ مهر) در هنگام کار جان خود را از دست داد.

به گزارش17مهر ایلنا، این حادثه زمانی رخ داد که کارگری بنام «مسعود –ب»، ۲۰ ساله مشغول تعویض و تعمیر سیمهای برق در روستای موسی کلایه رانکوه املش بود.

بر اساس این گزارش، کارگر حادثه دیده حین انتقال به بیمارستان به دلیل ایست قلبی جان خود را از دست داد.

کشته شدن یک کارگر بر اثر انفجار در کارخانه پمپ‌های صنعتی هشتگرد

بر اثر وقوع انفجار شلنگ گاز نیتروژن در کارخانه «پمپ های صنعتی »در هشتگرد، یک کارگر کشته و دو کارگر دیگر مصدوم شدند.

به گزارش16مهر ایلنا، بعد از ظهر روز گذشته سه کارگر شاغل در کارخانه «پمپ های صنعتی» در شهرستان ساوجبلاغ حین تزریق گاز نیتروژن (گاز خنک کننده) با شلنگ مخصوص به پمپ های بزرگ صنعتی که بافشار تزریق و وارد لوله‌ها می‌کرده اند بر اثر شدت انفجار یکی از کارگران در دم جان باخته و دو همکار دیگر وی به شدت مصدوم شدند.

هیجدهم مهرماه1393

akhbarkargari2468@gmail.com

 

                       اخباروگزارشات کارگری19مهر1393

- انجماد باز هم بیشتر دستمزد کارگران در قالب اجرای طرح جدید طبقه بندی در نیشکر هفت تپه

- مصاحبه سایت اتحاد با جعفر عظیم زاده پیرامون توقف اجرای بخشنامه دولت در مورد حذف اضافه کاری از کسورات بازنشستگی

- اعتصاب کارگران کارخانه کاشی گیلانا ادامه دارد

- اعتصاب وتجمعات کارخانه  کارگران رنگین نخ سمنان دراعتراض  به تأخیر ۴ ماهه در پرداخت حقوق

- خلف وعده پیمانکار پتروشیمی مارون در پرداخت دستمزد ۴ کارگر

- دستمزد ۳۰۰ کارگر کارخانه قوطی ایران با تأخیر ۲ ماهه پرداخت می‌شود

-  مطالبات حقوقی کارگران قند قهستان شش ماهه شد

انجماد باز هم بیشتر دستمزد کارگران در قالب اجرای طرح جدید طبقه بندی در نیشکر هفت تپه

 بیش از 500  کارگر کشت و صنعت نیشکر هفت تپه در تاریخ 9 مهر 93 در اعتراض به عدم اجرای صحیح طرح طبقه بندی مشاغل، پایین بودن سطح مزدها و معوق ماندن همین میزان دستمزد، دست از کار کشیده، اعتصاب چند روزه ای را آغاز کردند. آنان از کارکنان واحد کارخانه، تعدادی از تجهیزات مکانیکی و همچنین از بخش کشاورزی و تحقیقات کشاورزی شرکت هستند. بیش از 1500 کارگر در کارخانه کشت و صنعت نیشکر هفت تپه کار می کنند که نزدیک به 700 نفر از آنان در بخش های کشاورزی و نگهبانی و سایر کارگران در بخش صنعتی این واحد تولیدی به کارمشغولند. کارگران نیشکر هفت تپه از آغاز سال 93 تاکنون بارها با تجمع و اعتصاب در محوطۀ شرکت پیگیر مطالبات خود بودند. از ابتدای شهریور امسال این طرح به بدترین شیوۀ ممکن توسط عوامل کارفرما و اعضای شورای اسلامی کار بازنگری شد و ادارۀ کار نیز به دلیل موافقت شورای اسلامی کار، طرح طبقه بندی جدید را تأیید کرده است.

 با اجرای این طرح نه تنها خواست کارگران برای رشد دستمزدها زیر پا نهاده شد، بلکه به جای در نظر گرفتن سابقۀ کار، فقط به تحصیلات امتیاز داده اند آن هم در شرایطی که 85 تا 90 درصد کارگران این واحد صنعتی، تحصیلاتی کمتر از دیپلم متوسطه دارند. بنا به گفتۀ کارگران در هفت تپه دو قانون یعنی قانون نظام هماهنگ که شامل مدیران و سرپرستان است و قانون کار که برای کارگران است، اعمال می گردد و هدف از اجرای طرح به این شیوه حفظ حقوق به مراتب بالاتر همین رده از کارکنان است که سطح تحصیلات بالاتری دارند. کارگران معترض هفت تپه با نشان دادن ترکیب افرادی که طرح طبقه بندی را بازنگری کرده اند، روشن ساختند که هدف این بازنگری به نام "کارگر" اما به کام سلسله مراتب اداری تمام می شود. سه نفر از اعضای کمیتۀ طبقه بندی مشاغل از جمله نماینده حسابداری، مدیر امور اداری و مسئول کمیتۀ طبقه بندی مشاغل، کارمند و مشمول قانون نظام هماهنگ بودند و دو نفر دیگر هم عضو شورای اسلامی کار و به اصطلاح "نمایندگان" کارگران بودند که یکی از آن ها سطح تحصیلات بالایی دارد!

سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه تأکید می کند که کارگران فاقد نمایندگان واقعی و مستقل برای دخالت مؤثر در روند امور بوده اند و کسانی که به عنوان نماینده از طرف کارگران در این طرح شرکت داشتند افرادی از شورای اسلامی کار بودند که هیچ کدام کارگر نیستند! انتظار کارگران از این طرح نه تنها برآورده نشده بلکه به جای افزایش دستمزد، با اجرای طرح طبقه بندی مشاغل از گروه های کاری آنان کم شده است، یعنی مثلا کارگر استاد کاری که قبلا در طرح طبقه بندی مشاغل دارای رتبۀ دوازده بود به رتبۀ ده تقلیل داده شد. بدین ترتیب تنها به تعداد اندکی که پست های اداری دارند مبلغی بیش از گذشته تعلق گرفته است. علاوه بر این، کارگران قرارداد موقت که بیش از 700 کارگر نی بر را نیز دربر می گیرند از شمول این طرح کنار گذاشته شده اند. کارگران نی بر که به صورت فصلی در این واحد تولیدی به کار تخصصی بریدن ساقه های نیشکر اشتغال دارند، علاوه بر مطالبات حقوقی، به این بی حقی جدید علیه خود نیز معترض می باشند.

پس از اجرای طرح طبقه بندی مشاغل، اشل جدید مزد و اضافه دستمزد در حکم های کارگران نشان داد که آنان باید بیش از گذشته از بی حقوقی و تبعیض شدید مزد رنج ببرند. کارگران بلافاصله در اعتراض به اجرای این طرح دست به اعتصاب زدند. با شروع اعتصاب، فعالیت کارخانه، که در فصل تعمیرات و نگهداری به سر می برد، کاملا متوقف شد. کارگران دو روز متوالی جلوی دفتر مدیریت نشسته با سرپرست حراست و دیگر مدیران خواسته های خود را مطرح کردند. کارگران اعتصابی با بیان اینکه طرح جدید طبقه بندی مشاغل به شکاف عمیق حقوقی میان کارگران، کارمندان، سرپرستان کارگاه ها و مدیران کارخانه دامن زده است، خواهان تجدید نظر کلی در این طرح شدند، شکافی حقوقی که گاه به بیش از 500 هزار تومان می رسد. اما مدیرعامل جدید با اعلام اینکه مدیرعاملی که این طرح را امضا کرده دیگر در شرکت حضور ندارد و من در جریان نمی باشم، خواهان برگشت به کار کارگران گردید و قول پیگیری مجدد داد. در حال حاضر کارگران به طور مشروط به سر کار برگشته اند. اعتراض و اعتصاب کارگران نیشکر هفت تپه، گامی دیگر در برملا کردن سیاست سرمایه دارانۀ کنونی و ایستادگی در برابر آن است: سیاستی که کارگران را تبدیل به محکومان مرگ تدریجی نموده، از سر و ته سفرۀ خالی خانوارهای کارگری باز هم می زند. اعتصاب کارگران اعتراض به نادیده گرفتن و پایمال نمودن حقوق میلیون ها کارگر قرارداد موقت و سفید امضا با بدترین شرایط کاری است، ایستادگی در برابر تشکل های ساختگی و نمایندگان وابستۀ کارگری است که برای معاش و حق حیات کارگران و خانوارهایشان تعیین تکلیف می کنند، ایستادگی در برابر سیاست عناصر و نهادهای ضد کارگری است که کارگران معترض را در به عنوان اوباش به شلاق و حبس محکوم ساخته اند و حتی با تحقیر، توهین های کلامی مانند نامیدن کارگران با اسامی حیوانات به تشدید آزار علیه کارگرانی که دستمزدشان 16 ماه و حق بیمه شان 4 سال پرداخت نگردیده، دست می زنند (کارفرمایان کاشی گیلانا).

 آنچه در اعتصاب کارگران هفت تپه و سایر اعتصابات اخیر کارگری در تمامی بخش ها و مراکز کارگری می تواند موازنۀ قوا را به نفع کارگران ایران تقویت نموده  آنان را در تعیین سرنوشت کار و زندگیشان دخیل سازد، سازمان یابی آگاهانه این مبارزات و حفظ و کسب دستاوردهای کارگری از جمله ضرورت حفظ و برپا نگه داشتن فعالانۀ سندیکای کارگری نیشکر هفت تپه است که با مخالفت کارفرما و دخالت مراجع قضائی و نیروهای انتظامی و امنیتی به محدودیت کشانده شد. 

کارگران پروژه های پارس جنوبی

فعالان کارگری ضد سرمایه داری گیلان

فعالان کارگری جنوب

جمعی از کارگران پتروشیمی های منطقۀ ویژه ماهشهر و بندر امام

بخشی از کارگران محور تهران – کرج

مهر 1393

kargaran.parsjonobi@gmail.com

مصاحبه سایت اتحاد با جعفر عظیم زاده پیرامون توقف اجرای بخشنامه دولت در مورد حذف اضافه کاری از کسورات بازنشستگی

سایت اتحاد: بدنبال اعتراضات صورت گرفته نسبت به ابلاغ بخشنامه ای از سوی دولت  مبنی بر حذف اضافه کاری از کسورات بازنشستگی مستخدمین خدمات کشوری عضو صندوق تامین اجتماعی، کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی رای به توقف اجرای این بخشنامه داد. این اولین بار است که مجلس شورای اسلامی به فوریت به یک اعتراض توجه میکند و به فاصله کوتاهی اقدام به بر آوردن خواست معترضین میکند. مسئله چیست؟ مگر اعتراضات کارگری منحصر به این یک بخشنامه بود که مجلس به فوریت آنرا در دستور گذاشت و بلافاصله رای به توقف اجرای آن داد. در این رابطه جعفر عظیم زاده عضو هیات مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران به سایت اتحاد اظهار داشت:

این یک واقعیت است که مجلس به این اعتراض توجه بسیار فوری کرد بطوریکه چند روز پس از تجمع ما در مقابل مجلس، از آنجا که ما خواهان طرح اعتراض مان در کمیسیون اجتماعی شده بودیم یکی از مسئولین این کمیسیون با ما تماس گرفت و در مورد اعتراض مان به صدور حکم شلاق بر علیه چهار کارگر پتروشیمی رازی و دیگر مسائلی که در نامه اعتراضی مان به آنها پرداخته بودیم و منجمله حذف اضافه کاری از کسورات بازنشستگی صحبت کرد و اعلام نمود که این مسائل در کمیسیون اجتماعی مطرح خواهد شد اما پس از گذشت دو هفته این کمیسیون فقط توقف اجرای بخشنامه دولت را مورد توجه قرار داد و دیگر خواستهای ما بویژه خواست اصلی مان عملا درز گرفته شد.

وی در ادامه این مصاحبه گفت:  هر چند که ما در افشای گسترده  بخشنامه دولت در مورد حذف اضافه کاری از کسورات بازنشستگی مشمولین قانون خدمات کشوری و اعتراض به آن از طریق مصاحبه و تجمع و نامه اعتراضی و... نقش موثری داشتیم اما ما خواستهای مهمتر دیگری را هم در نامه مان و هم در بروز دیگر اشکال اعتراضی مان مطرح کرده بودیم و خواست اصلی و نوک تیز اعتراض مان، اعتراض به صدور حکم شلاق بر علیه چهار کارگر پتروشیمی رازی بود اما همانطور که اشاره شد در این میان مجلس به فوریت توقف اجرای بخشنامه دولت در مورد حذف اضافه کاری از کسورات بازنشستگی را مورد توجه قرار داد. به همین دلیل باید بگویم که نقش ما در مورد توقف اجرای این بخشنامه در حد افشاگری موثر و بردن آن به افکار عمومی بود اما آن چیزی که باعث شد مجلس به این یک اعتراض به فوریت رسیدگی کند مسائلی فراتر از توجه به اعتراض ما بود.

جعفر عظیم زاده در رابطه با این مسائل اظهار داشت: به نظر من آن چیزی که باعث توجه فوری و رای کمیسیون اجتماعی مجلس در مورد توقف بخشنامه دولت شد اساسا ذینفع بودن بسیاری از مدیران میانی و ارشد دولتی و احتمالا خود نماینده های مجلس در توقف اجری این بخشنامه بود. چرا که قریب به نیمی از مسخدمین نهادهای دولتی و خدمات عمومی و عام المنفعه همچون شهرداریها و غیره که در چهارچوب قانون خدمات کشوری مشغول بکارند عضو صندوق بازنشستگی خدمات کشوری نیستند و به لحاظ مسائل بیمه ای و بازنشستگی عضو صندوق تامین اجتماعی می باشند و خوب طبیعی است که ایندسته از مقامات میانی و ارشد دولتی و شبه دولتی نسبت به اجرای بخشنامه دولت عکس العمل نشان بدهند  و چه بسا که سفارشات لازم را در مورد توقف اجرای این بخشنامه کرده بودند. لذا با توجه به این واقعیت محرز باید  اذعان کنم که در این رای واقعیت بسیار تلخ و اعتراض آمیزی نیز نهفته است و آن اینکه چنین رایی از طرف کمیسیون اجتماعی مجلس قبل از اینکه از سر حفظ منافع کارگران و زحمتکشان باشد مشخصا بدلیل ذینفع بودن مدیران میانی و ارشد نهادهای دولتی و شبه دولتی و احتمالا خود نماینده های مجلس بوده است به همین دلیل آن چیزی که ما کارگران باید به آن توجه کنیم این است که نباید به اینگونه امتیاز دهی ها از سوی مجلس دلخوش کنیم و این احساس را داشته باشیم که گویا به اعتراض ما توجه شد چرا که نه تنها ما، بلکه دیگر تشکلهای مستقل کارگری و حتی تشکلهای دست ساز حکومتی و همچنین وکلای شریف  و بسیاری از کنشگران اجتماعی، روزنامه نگاران و افکار عمومی نسبت به صدور حکم شلاق بر علیه چهار کارگر پتروشیمی عکس العمل نشان دادند و در این میان نوک تیز اعتراض ما در مقابل مجلس و خواست اصلی مان در نامه اعتراضی به هیات رئیسه مجلس همین موضوع بود اما انگار نه انگار که چنین اعتراضی وجود داشته است و مجلسی وجود دارد که وظیفه اش قانون گذاری و نظارت بر حسن اجرای قانون است. 

جعفر عظیم زاده در پایان این گفتگو اظهار داشت: هر چند که ما از صدور رای توقف اجرای بخشنامه دولت در مورد حذف اضافه کاری از کسورات بازنشستگی مشمولین قانون خدمات کشوری که عضو صندوق تامین اجتماعی هستند بسیار خشنود و راضی هستیم و برای آن مبارزه نیز کردیم اما چنین توجه تبعیض آمیزی نسبت به مسائل کارگری که در همین اقدام مجلس نهفته است و از چشم ما کارگران پنهان نیست یک پیام صریح  نیز برای ما کارگران دارد و آن دلخوش نشدن به چنین اقداماتی از سوی مجلس و متکی شدن به نیروی متحد خودمان از طریق تلاش برای تشکل یابی و دست زدن به اعتراضات قدرتمند سراسری است.

اعتصاب کارگران کارخانه کاشی گیلانا ادامه دارد

کارگران کارخانه کاشی گیلانا می‌گویند از نظر مسئولان استان گیلان و فرمانداری شهرستان رودبار مهلت مدیریت این واحد تولیدی برای تصمیم‌گیری در خصوص خرید این واحد صنعتی امروز خاتمه می‌یابد.

به گزارش19مهرایلنا،همزمان با آغاز بیست و پنجمین روز از شروع اعتصاب کارگران کارخانه کاشی گیلانا، از نظر مسئولان اداری منطقه، مهلت مدیریت کنونی کارخانه گیلانا در مقام خریدار تنها تا پایان امروز باقی است تا تصمیم خود را در مورد خرید این واحد تولیدی به طور قطعی اعلام کند.

اشاره کارگران گیلانا به فرجه ۱۰ روزه‌ای است که گفته می‌شود بعد از اعلام نظر کار‌شناسان رسمی دادگستری در مورد قیمت کارخانه کاشی گیلانا برای تصمیم گیری خریداران این واحد صنعتی تعیین شده است.

کارگران گیلانا در عین حال با یادآوری اینکه جای مدیریت کنونی کارخانه در جلسه چهارشنبه (16 مهر) شورای تامین فرمانداری شهرستان رودبار خالی بود، ادامه می‌دهند: این جلسه ویژه قرار بود برای رسیدگی به وضعیت کاشی گیلانا تشکیل شود، اما در ‌‌نهایت به دلیل غیبت کارفرما، مقرر شد تا زمان خاتمه مهلت قانونی به خریدار فرصت داده شود.

براساس این گزارش،هرچند براساس تجربه سال گذشته نظر مدیریت کنونی در مقام خریدار احتمالی نامعلوم است، اما چنانچه خریدار کنونی از تصمیم خود برای خرید کاشی گیلانا منصرف شود، آنگاه موضوع فروش این واحد صنعتی با سایر خریداران موجود کارخانه مطرح خواهد شد.

کارگران گیلانا در عین حال از ادامه اعتصاب خود برای بیست و پنجمین روز متوالی خبر می‌دهند.

تصمیم کارگران گیلانا بر این است که حداقل تا زمان مشخص شدن وضعیت پرداخت مطالبات سال جاری خود به اعتصابشان ادامه دهند.

این کارگران در عین حال مدعی‌اند که برای آن‌ها نقل شده است که مدیریت کنونی قصد دارد تا در درصورت بازگشت از مجموع ۱۶۰ کارگر در این واحد صنعتی حدود ۱۱۰ نفر را تعدیل کند.

به گفته این کارگران، در پیام‌هایی که از مدیریت نقل شده، آمده است: تنها ۵۰ نفر از کارگران کنونی قابل همکاری هستند.

این در حالی است که به باور کارگران کاشی گیلانا، برخورد نادرست مدیریت کنونی در کنار طولانی شدن روند پرداخت معوقات حقوقی این کارگران بیش از هر عامل دیگری در بحرانی شدن وضعیت این واحد صنعتی تاثیرگذار بوده است.

اعتصاب وتجمعات کارخانه  کارگران رنگین نخ سمنان دراعتراض  به تأخیر ۴ ماهه در پرداخت حقوق

کارگران کارخانه رنگین نخ سمنان برای دریافت مطالبات معوقه خود تجمعات متعددی را مقابل ساختمان فرمانداری و اداره کار شهرستان سمنان برگزار کرده‌اند، اظهار داشت: آخرین تجمعی که کارگران انجام دادند در روزهای سه شنبه و چهارشنبه هفته گذشته (۱۵ و ۱۶ مهرماه) بمدت دو روز  در محوطه کارخانه بود که با متوقف شدن تولید همراه بود.       

نماینده کارگران کارخانه رنگین نخ سمنان از تعویق چهار ماه حقوق ۴۳ نفر از کارگران رسمی این کارخانه به دلیل کمبود منابع مالی خبر داد.

به گزارش19مهرایلنا،این کارگر کارخانه رنگین نخ سمنان که نخواست نامش فاش شود در تشریح جزئیات این خبر گفت: کارخانه رنگین نخ که در زمینه رنگرزی نخ و تولید الیاف در شهرک صنعتی شرق سمنان فعالیت دارد به دلیل کمبود نقدینگی، توان پرداخت حقوق کارگران و سایر هزینه‌های جانبی کارگاه را ندارد.

او با بیان اینکه معوقات حقوقی کارگران مربوط به ماه‌های خرداد، تیر، مرداد و شهریور می‌شود، در خصوص سایر مطالبات کارگران رنگین نخ، افزود: این کارگران علاوه بر دستمزد، حقوق جانبی چون سنوات، عیدی، پاداش و بن سال گذشته (۹۲) را نیز دریافت نکرده‌اند.

این فعال کارگری در خصوص معوقات بیمه‌ای کارگران کارخانه رنگین نخ گفت: بخشی از مشکلات کارگران مربوط به تعویق در پرداخت بیمه است که کارفرما به صورت مستمر آن را به تامین اجتماعی واریز نکرده است.

این کارگر گفت: با وجود آنکه کارفرما ماهانه از حقوق کارگران مبلغی را به عنوان سهم کارگر (۷ درصد از حقوق) کسر کرده است اما با کوتاهی در پرداخت بیمه کارگران به سازمان تامین اجتماعی، کارگران را دچار مشکل «ایجاد فاصله در سوابق بیمه» کرده است.

این فعال حقوق کارگران رنگین نخ، سابقه کار کارگران رسمی کارخانه را بیش از ۲۰ سال عنوان کرد و گفت: با فاصله‌ای که در سوابق بیمه‌ای کارگران بوجود آمده است امکان بازنشستگی زود هنگام برای کارگران مقدور نیست.

به گفته وی، حدود ۱۵ نفر از کارگران این کارخانه تا پایان سال جاری مشمول بازنشستگی با مشاغل سخت وزیان آور هستند که اگر کارفرما سهم ۴ درصدی و سایر مطالبات بیمه‌ای آنان را به تامین اجتماعی پرداخت کند امکان بازنشسته شدن می‌یابند.

این کارگر کارخانه رنگین نخ در ادامه سخنان خود به تشریح مطالبات کارگران بازنشسته این واحد صنعتی پرداخت و گفت: کارفرما هنوز مطالبات معوقه حقوقی و سنوات ۱۱ نفر از کارگرانی که از اسفند ماه سال گذشته بازنشسته شده‌اند را پرداخت نکرده است با این حال برای پرداخت مطالبات کارگران وعده داده است که هر ماه مبلغ یک میلیون تومان به آنان پرداخت کند.

این کارگر که به نمایندگی از سایر کارگران رنگین نخ سخن می‌گفت در خاتمه با بیان اینکه کارگران این کارخانه برای دریافت مطالبات معوقه خود تجمعات متعددی را مقابل ساختمان فرمانداری و اداره کار شهرستان سمنان برگزار کرده‌اند، اظهار داشت: آخرین تجمعی که کارگران انجام دادند در روزهای سه شنبه و چهارشنبه هفته گذشته (۱۵ و ۱۶ مهرماه) بمدت دو روز  در محوطه کارخانه بود که با متوقف شدن تولید همراه بود.

خلف وعده پیمانکار پتروشیمی مارون در پرداخت دستمزد ۴ کارگر

شرکت اکشن از پیمانکاران پتروشیمی مارون دستمزد حداقل ۴ کارگر پتروشیمی رازی را کمتر از توافق پیشین با آنان پرداخت کرده است. این کارگران برای کمک به انجام فرایند تعمیرات اساسی از پتروشیمی رازی مرخصی گرفته و به پتروشیمی مارون رفته بودند.

به گزارش19مهرایلنا،مازیار رحیم‌زاده یکی از ۴ کارگر یاد شده در این باره گفت: من و ۳ کارگر دیگر پتروشیمی رازی اردیبهشت امسال با توجه به تخصص فنی‌‌مان برای کمک به انجام فرایند تعمیرات اساسی به پتروشیمی مارون رفته بودیم تا با ساعتی ۲۰ هزار تومان برای این واحد صنعتی کار کنیم، اما شرکت پیمانکاری اکشن در پرداخت دستمزدهای ما بدقولی کرده است.

او با اشاره به انعقاد قرارداد سفید امضای خود و سه همکار دیگرش با این شرکت پیمانکاری، افزود: مدیران شرکت پیمانکاری اکشن ابتدا روی ساعتی ۲۰ هزار تومان با ما توافق کرده بودند اما بعد از ۳ روز زیر حرفشان زده و گفتند برای هر ساعت ۱۴ هزار تومان پرداخت می‌کنند.

او در عین حال گفت: پرداخت این مبلغ با توجه به اینکه ما از شرکت‌ پتروشیمی رازی مرخصی گرفته بودیم در عمل سود چندانی برای مان نداشت.

او در ادامه بیان کرد: وقتی که پس از پایان تعمیرات اساسی برای تسویه حساب مراجعه کردیم متوجه شدیم نه تنها دستمزد ما را به ازای هر ساعت ۱۴ هزار تومان محاسبه کردند بلکه ۳ الی ۴ روز هم از ساعت کاریمان کم کردند و با این ترفند دستمزدمان را حدود ۵۰۰ هزار تومان دیگر کاهش دادند.

این کارگر در ادامه با اشاره به شکایت خود از شرکت پیمانکاری اکشن، تصریح کرد: در جلسه رسیدگی به شکایت ما در اداره کار که اواخر مرداد برگزار شد، با توجه به آنکه قرادادمان سفید امضاء بود برای اختلاف ۶ هزار تومانی (اختلاف ۲۰ و ۱۴ هزار تومان برای هر ساعت) کاری از پیش نبردیم.

رحیم‌زاده ادامه داد: پیمانکار برای تعداد روزهای کاری که از ما کم کرده بود پرینت برگه ورود و خروج شرکت را آورد و به اداره کار ارائه کرد اما از نظر ما این برگه دارای نواقصی بود.

او با طرح ادعای جعل ساعات ورود و خروج خود و همکارانش از سوی شرکت پیمانکاری، افزود: اگر ما می‌دانستیم می‌خواهند از روزهای کاری ما کم کنند تا حقوق کمتری به ما بدهند، برای ورود و خروجمان رسید می‌گرفتیم.

این فعال کارگری در پایان اظهار کرد: هنگام شکایت کارگران از کارفرما یا پیمانکار در مراجع قانونی، کارگران معمولا دست پایین را دارند و بیشتر مواقع شکست می‌خورند چرا که کارفرما یا پیمانکار با حربه‌های گوناگون از جمله مورد یاد شده می‌تواند نتیجه پرونده شکایت را به سود خود تمام کند.

دستمزد ۳۰۰ کارگر کارخانه قوطی ایران با تأخیر ۲ ماهه پرداخت می‌شود

کارگران کارخانه قوطی ایران دستمزد خود را با دو ماه تاخیر دریافت می‌کنند.

به گزارش19مهرایلنا،یکی از کارگران این کارخانه که نخواست نامش فاش شود گفت: کارخانه قوطی ایران که در ساخت قوطی‌های مواد غذایی در شهرک صنعتی البرز قزوین فعالیت دارد به دلیل کمبود نقدینگی، توان پرداخت به موقع حقوق کارگران و سایر هزینه‌های جانبی کارخانه را ندارد.

او با بیان اینکه حقوق کارگران این واحد هر ماه با دو ماه تاخیر پرداخت می‌شود با ذکر مثالی گفت: کارفرما روز چهارشنبه (16 مهر) بخشی ازحقوق تیر ماه سال جاری کارگران این واحد را  پرداخت کرد.

به گفته این کارگر، تاخیر در پرداخت حقوق در این واحد تولیدی به صورت روند جاری در آمده به طوریکه کارفرما علاوه بر تاخیر در پرداخت حقوق، عیدی آنان را نیز با تاخیر یک ساله پرداخت می‌کند بطوری که کارگران هنوز عیدی سال ۹۲ را دریافت نکرده‌اند.

او در ادامه پیرامون سایر مطالبات کارگران قوطی ایران گفت: بن کارگری نیز از سال ۸۶ تا سال ۹۲ به کارگران پرداخت نشده است.

  مطالبات حقوقی کارگران قند قهستان شش ماهه شد

 کارگران کارخانه قند قهستان بالغ بر ۶ ماه حقوق معوقه طلبکارند.

به گزارش19مهرایلنا،علت اصلی طولانی شدن پرداخت مطالبات کارگران قند قهستان تامین نشدن چغندر قند مورد نیاز فعالیت این واحد صنعتی است.

برپایه این گزارش،در سال‌های اخیر که کشاورزان منطقه تصمیم گرفتند تا برای کسب سود بیشتر در کشتزارهای خود به جای چغندر قند، محصولات کشاورزی دیگری همچون یونجه، سیب‌زمینی، پیاز، زرشک و یا زعفران بکارند، مدیریت قند قهستان برای تامین چغندر قند مورد نیاز خود دچار مشکل شد.

کارخانه قند قهستان برای تامین مواد اولیه تولید سالانه به ۴۰ تا ۵۰ هزار تن چغندر قند نیاز دارد.در شرایط معمول این کارخانه حدود ۱۰۰ کارگر ثابت در کنار نزدیک به ۷۰ کارگر فصلی دارد که به تهیه شکر از چغندر قند مشغول‌اند اما در شرایط کنونی که امکان تامین چغندر قند نیست، تنها کارگران ثابت در کارخانه حضور دارند.

بنابهمین گزارش،کارخانه قند قهستان در حالی بابت پرداخت نشدن سهم بیمه کارگران، به سازمان تامین اجتماعی بدهکار است که بیشتر کارگران ثابت این واحد صنعتی به دلیل داشتن بیش از ۲۰ سال سابقه کار در مشاغل سخت و زیان آور، هم اکنون در آستانه بازنشستگی هستند و ایجاد فاصله بیمه‌ای کارگران این واحد را در هنگام بازنشستگی با مشکل مواجه خواهد کرد.

نوزدهم مهرماه1393

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 

اخباروگزارشات کارگری20مهر1393

- تجمع وراهپیمایی کارگران ذوب آهن اردبیل دراعتراض به حقوق معوقه

- اعتصاب و تجمع کارگران کارخانه صنایع کم مصرف ایرانیان(لامپ) دراعتراض به تعویق ۳ ماه حقوق- کارگران معترض از سوی کارفرما تهدید به اخراج شدند

- جمعی از کارگران کارخانه یخچال‌سازی خرم‌آباد: یخچال به جای حقوق

- شکایات متعدد کارگران شهرداری شادگان جهت وصول مطالبات

- بخش دوم وسوم مصاحبه‌ی سایت اتحاد کارگری با رفیق محمود صالحی فعال جنبش کارگری ایران

- مرگ کارگر ساختمانی در چاهک آسانسور

- جزئیات حادثه کشته شدن مهندس کارخانه پمپ‌های صنعتی ایران

- شهرهای اروپا صحنه اعتراضات علیه توافقنامه تجارت و سرمایه گذاری فراآتلانتیک بین آمریکا و اتحادیه اروپا ( تی تی آی پی)

تجمع وراهپیمایی کارگران ذوب آهن اردبیل دراعتراض به حقوق معوقه

دقایقی پیش حرکت اعتراض آمیز کارگران ذوب آهن اردبیل از میدان سرچشمه آغاز شد.

به گزارش 20مهرآذرسلام،امروز دهها نفر از کارگران کارخانه دوب آهن اردبیل به علت عقب افتادن حقوق و معوقات خود با در دست داشتن پلاکارد ها حرکت اعتراض آمیز خود را از میدان سرچشمه به سمت مصلای اردبیل آغاز کردند.

اعتصاب و تجمع کارگران کارخانه صنایع کم مصرف ایرانیان(لامپ) دراعتراض به تعویق ۳ ماه حقوق- کارگران معترض از سوی کارفرما تهدید به اخراج شدند

در پی تعویق سه ماه حقوق ۱۲۰ کارگر کارخانه صنایع کم مصرف ایرانیان زیر مجموعه کارخانه کنتور سازی ایران در قزوین، روز گذشته (۱۹ مهر ماه) کارگران این واحد با تجمع در محوطه کارخانه دست از کار کشیدند.

کارگران به دلیل ترس از اخراج توان مطرح کردن مشکلاتشان را ندارند و روز گذشته نیز کارگران این واحد حین اعتراض از سوی کارفرما تهدید به اخراج شدند.

به گزارش20مهرایلنا،یکی از کارگران این کارخانه که محفوظ است، با اعلام این خبر گفت: کارخانه کنتور سازی ایران واقع در استان قزوین از دو کارخانه کنتور سازی و صنایع کم مصرف ایرانیان تشکیل شده است که تجمع اعتراضی دیروز به دلیل تعویق سه ماه حقوق ۱۲۰ نفر از کارگران صنایع کم مصرف ایرانیان (تولید کننده انواع لامپ‌های کم مصرف) صورت گرفته است.

او با بیان اینکه تولید در کارخانه صنایع کم مصرف ایرانیان (لامپ) به حداقل ظرفیت رسیده است، افزود: مشکل اصلی این کارخانه تامین نشدن قطعات تولید لامپ است که عمدتا از کشور چین وارد می‌شوند.

به گفته این کارگر، کارفرمای کارخانه کنتور سازی ایران (واقع در استان قزوین) از تیر ماه سال جاری هیچ حقوقی به کارگران پرداخت نکرده است و دائما به کارگران وعده پرداخت مطالباتشان را می‌دهد و این موضوع باعث خشم کارگران شده است.

این کارگر کمبود نقدینگی را بهانه کارفرما برای عدم پرداخت به موقع حقوق کارگران و سایر هزینه‌های جانبی کارخانه دانست و در بخش دیگری از این گفتگو اظهار داشت: کارگران به دلیل ترس از اخراج توان مطرح کردن مشکلاتشان را در نهاد‌های کارگری و رسانه‌ها ندارند و روز گذشته نیز کارگران این واحد حین اعتراض از سوی کارفرما تهدید به اخراج شدند.

این کارگرهمچنین اظهار داشت: کارفرما دیروز به کارگران معترض گفته است ما پول کافی برای پرداخت حقوق کارگران داریم اما برای توسعه کارخانه نمی‌توانیم آن را به حساب کارگران پرداخت کنیم.

بر اساس گفته‌های این کارگر، صبح دیروز (۱۹ مهر ماه) کارگران کارخانه صنایع کم مصرف ایرانیان در حالی به تجمع اعتراضیشان خاتمه دادند که کارفرما قول پرداخت بخشی از مطالباتشان را ظرف روزهای آینده داده است.

جمعی از کارگران کارخانه یخچال‌سازی خرم‌آباد: یخچال به جای حقوق

جمعی از کارگران کارخانه یخچال‌سازی خرم‌آباد: چرا نسبت به پرداخت حقوق معوقه کارگران کارخانه یخچال‌سازی خرم آبادهیچ‌گونه اقدامی صورت نگرفته .

حال آن‌که به جای پرداخت حقوق، یخچال را به دو‌برابر قیمت تمام شده به ما می‌فروشند که ما باید با نصف قیمت آن را بفروشیم برای امرار معاش.

منبع:جام جم-20مهر

شکایات متعدد کارگران شهرداری شادگان جهت وصول مطالبات

ایلنا طی گزارش بتاریخ20مهر،از شکایات متعدد کارگران شهرداری شادگان جهت وصول مطالباتشان،خبرداد.

براساس این گزارش،با توجه به شکایت‌های متعدد رسیده از سوی کارگران زحمتکش شهرداری جهت وصول مطالبات خود، موضوع مورد رسیدگی قضایی قرار گرفت و جلسه‌ای با حضور رئیس اداره کار، شهردار، نمایندهٔ کارگران و پیمانکار، در محل دادگستری شهرستان شادگان برگزار شد.ظاهرا نتیجه این جلسه رضایت بخش بودو وعده داده شد مطالبات کارگران به زودی پرداخت شود.

بخش دوم وسوم مصاحبه‌ی سایت اتحاد کارگری با رفیق محمود صالحی فعال جنبش کارگری ایران

لینک بخش دوم مصاحبه‌ی سایت اتحاد کارگری با رفیق محمود صالحی فعال جنبش کارگری ایران روز یکشنبه مورخ 30/6/93:

http://www.etehad.se/artikel/10958

لینک بخش سوم مصاحبه‌ی سایت اتحاد کارگری با رفیق محمود صالحی فعال جنبش کارگری ایران يكشنبه 20 مهر 1393:

http://www.etehad.se/artikel/11076

مرگ کارگر ساختمانی در چاهک آسانسور

دیروزكارگری كه در پروژه‌ای ساختمانی 6 طبقه در شرق تهران مشغول كار بود در داخل چاهک آسانسور جان داد.

به گزارش 20مهرپایگاه خبری 125، این کارگر جوان در طبقه ششم ساختمان و به هنگام گچ کاری دیواره داخلی چاهک آسانسور ناگهان دچار حادثه شد.

علی اکبر طالقانی رئیس ایستگاه 48 آتش نشانی که در محل حضور داشت در این باره گفت: یک کارگر 27 ساله افغانی درروی کابین آسانسور درحال گچ کاری بالاترین قسمت دیواره چاهک آسانسوریک ساختمان 6 طبقه نوساز فاقد سکنه بود که به دلیل نامعلومی به شدت با دیواره چاهک آسانسور برخورد کرد و به سختی دچار آسیب شد.

وی اضافه کرد: آتش نشانان با قطع برق ساختمان و ایمن سازی کامل محل حادثه، کابین آسانسور را از قسمت موتور خانه به پایین و هم سطح طبقه ششم هدایت کردند و سپس کارگر حادثه دیده را که در بالای کابین افتاده بود، بیرون آورده و تحویل عوامل اورژانس حاضر در محل دادند.

طالقانی تصریح کرد: پس از معاینات اولیه توسط امدادگران آتش نشانی متاسفانه مرگ این کارگر 27 ساله به نام باقی-ع تایید شد.

رئیس ایستگاه آتش نشانی با اشاره به انتقال جسد به طبقه همکف ساختمان و تحویل به عوامل انتظامی حاضر در محل، اظهارداشت: احتمال دارد برق گرفتگی موجب مرگ این شخص شده باشد که البته تحقیقات بیشتر در این خصوص همچنان از سوی کارشناسان ادامه دارد.

جزئیات حادثه کشته شدن مهندس کارخانه پمپ‌های صنعتی ایران

این حادثه هنگامی رخ داده است که «فرزین محمدرضا» نیروی متخصص بخش کنترل کیفیت به همراه دو کارگر مشغول تزریق گاز نیتروژن به پمپ‌های بزرگ صنعتی بودند.

در پی انتشار خبر کشته شدن یکی از تکنسین‌های کارخانه «پمپ‌های صنعتی ایران» در هنگام کار، یکی از همکاران او به بیان جزئیات این حادثه پرداخت.

به گزارش20مهر ایلنا، این حادثه روز سه‌شنبه (15 مهرماه) حوالی ساعت 14 و 30 دقیقه هنگامی رخ داده است که «فرزین محمدرضا» کارشناس ارشد مهندسی متالوژی و نیروی متخصص بخش کنترل کیفیت به همراه دو کارگر مشغول تزریق گاز نیتروژن به پمپ‌های بزرگ صنعتی بودند که به دلیل نشت گاز از مخزن آقای محمدرضا بر اثر خفگی ناشی از استنشاق گاز نیتروژن جان خود را از دست می‌دهد و دو کارگر مذکور که به شدن مصدوم شده بودند به بیمارستان امام جعفر صادق شهر هشتگرد انتقال داده شدند.

همکار آقای محمدرضا در این گفتگو نبود تجهیزات ایمنی از جمله ماسک مخصوص و دستگاه کپسول اکسیژن را در بروز این حادثه موثر دانست.

شهرهای اروپا صحنه اعتراضات علیه توافقنامه تجارت و سرمایه گذاری فراآتلانتیک بین آمریکا و اتحادیه اروپا ( تی تی آی پی)

بسیاری از شهرهای اروپایی روز شنبه صحنه اعتراضات مخالفان توافقنامه تجارت و سرمایه گذاری فراآتلانتیک بین آمریکا و اتحادیه اروپا موسوم به تی تی آی پی بودند.

به گزارش11اکتبریورونیوز،تظاهرکنندگان شرق تا غرب و از شمال تا جنوب اتحادیه اروپا به شیوه های متفاوت اما یکصدا، مخالفت خود را با این توافقنامه ابراز داشتند.

آنها با در دست داشتن پلاکاردها و سر دادن شعارهایی خواستار توقف این توافق نامه شدند.

برپایه این گزارش،مخالفان توافقنامه تی تی آی پی با انتقاد از آن، براین باورند که استانداردهای آمریکا پایین تر از اروپاست و این توافقنامه به خصوصی سازی خدمات عمومی منتهی خواهد شد.

منتقدان می گویند این توافقنامه موجب قدرتمند تر شدن تجارت جهانی و تضعیف مقررات حمایت از کارگران و مصرف کنندگان می شود و آن را تهدیدی برای محیط زیست و امنیت غذایی می خوانند.

قابل یادآوریست،اتحادیه اروپا وآمریکا سال گذشته مذاکراتی را آغاز کردند که هدفش ارتقای داد وستد و سرمایه گذاری های دوجانبه از طریق کاهش موانع تجاری برای شرکتهای بزرگ از جمله قوانین امنیت غذایی، استاندارهای زیست محیطی و مقررات بانکی است.

بیستم مهرماه1393

akhbarkargari2468@gmail.com

 

اخباروگزارشات کارگری21مهر1393

- سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه:

کارگران همچنان از شورای تحمیلی بیزارند!

- بیانیه کارگران خبازسنندج:

اعتراض به افزایش نیافتن دستمزد‌هایشان -هشدار به بیکاری هزاران کارگرنانوایی!

- دست بردن دولت بر نرخ بیکاری: بیکاری جوانان در ایران دو برابر نرخ عمومی است

-درهمین رابطه:

* بانک جهانی:چشم انداز بیکاری در ایران صعودی است

* گزارش جدید نوبخت از اشتغالزایی 400 هزار نفری

* کاهش 29 هزار نفری دریافت کنندگان مقرری بیکاری!!!؟؟؟

*1.8 میلیون نفر در مرز بیکاری و اشتغال

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه:

کارگران همچنان از شورای تحمیلی بیزارند!

در راستای سرکوب گرایش زحمتکشان شرکت واحد به سندیکا و به منظور راه‌اندازی دوباره‌ی محکمه مجازات کارگران به ویژه کارگران حق‌طلب تحت عنوان “کمیته انضباط کار” که با حضور دو نفر از اعضای شورای اسلامی کار تکمیل و رسمیت می‌یابد. مرحله‌ی دوم عملیات انتخابات(چینش) مهندسی شده شورای مذکور که کارگران آن‌ را شورای فرمایشی می‌نامند با هدایت اداره حراست شرکت واحد و همکاری وزارت کار به قول برادرانِ سینمایی!؟ کلید خورده است.

در فهرست نامزدان گزینش‌شده حراستی که مثلاً قرار است به عنوان نماینده کارگران سامانه یک شرکت واحد اتوبوس‌رانی از حقوق کارگران دفاع کنند، دوتن خاص به نام های رجبی وصادقی حضور دارند که سرسپردگی خود را با امضاء کردن حکم اخراج وحید فریدونی راننده سندیکایی، پیشاپیش به اثبات رسانده و این روزها برای  فریب و جلب نظر کارگران از طرف حراست مسوول تحویل کفش و لباس کارگران شده‌اند.این نیرنگ بازی‌ها در حالی اجرا می شود که بیزاری کارگران از شورای فرمایشی اوج یافته و آنان به‌مانند گذشته می‌خواهند با تحریم این انتخابات و رای‌گیری فرمایشی رشته‌های فریبکارانه را پنبه نمایند. آفرین بر این کارگران آگاه و آزاده که این چنین ازحقوق خویش دفاع می کنند.

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه-21مهر

بیانیه کارگران خبازسنندج:

اعتراض به افزایش نیافتن دستمزد‌هایشان -هشدار به بیکاری هزاران کارگرنانوایی!

کارگران نانوای سنندج برای چندمین بار با صدور بیانیه‌ای انتقادی به افزایش نیافتن دستمزد‌هایشان از ابتدای سال ۹۱ و خطر بیکاری هزاران کارگر این شهرستان اعتراض کردند.

نویسندگان این بیانیه در پایان ضمن حمایت از اعتراضات کارگران پیمانی قطار شهری اهواز، کارگران معدن سنگرود، کارگران شهرداری زابل، کارگران پتروشیمی کارون، کارگران معدن بافق، کارگران شهرداری سقز و مریوان، کارگران پتروشیمی رازی و ایلام، کارگران نیشکر هفت تپه، کارگران کاشی گیلانا، از مسئولان دولتی خواسته‌اند که به خواسته‌های آنها رسیدگی کنند.

به گزارش 21مهرایلنا، نویسندگان این بیانیه با اشاره به تورم وگرانی کمرشکن کالاهای ضروری خانواده‌های کارگری، هزینه‌های بالای آموزش و درمان و افزایش بی‌رویه اجاره مسکن گفته‌اند وضعیت نابسامان اقتصادی حاکم بر جامعه سفره کارگران را لاغر‌تر از گذشته کرده است.

کارگران خباز سنندج در ادامه با انتقاد از پایین‌تر بودن دستمزد‌هایشان از حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار در حداقل دو سال گذشته، گفته‌اند تمامی مراجعات حضوری و مکاتبات رسمی نمایندگان قانونی کارگران نانوا جهت پیگیری مطالبات و خواسته‌های برحق و قانونی آنها نه تنها به افزایش دستمزد  شاغلان در این صنف منجر نشده بلکه بعضا با نادیده گرفتن جایگاه قانونی نمایندگان و بی‌حرمتی به آنان همراه بوده است.

آنطور که در این بیانیه گفته شده است اتحادیه کارفرمایان خباز به جای آنکه به فکر حل مسئله باشند، صورت مساله را پاک کرده و اقدام به مکانیزه کردن کارگاه‌های خبازی کرده است.

به اعتقاد نویسندگان این بیانیه، این اقدام کارفرمایان در شرایطی به بیکاری گسترده کارگران خباز سنندجی منجر می‌شود که به دلیل رعایت نشدن حداقل‌های قانونی مربوط به محاسبه مزد کارگران خباز، خانواده‌های این کارگران هم اکنون یکی از دشوار‌ترین دوران حیات خود را از لحاظ اقتصادی و معیشتی سپری می‌کنند.

کارگران خباز سنندج در این بیانیه با هشدار نسبت به بیکاری هزاران کارگر نانوای این شهرستان در آینده نزدیک، خواستار افزایش دستمزد‌هایشان بر اساس قانون و پایان پروژه مکانیزه کردن کارگاه‌های خبازی شهرستان سنندج شده‌اند.

نویسندگان این بیانیه در پایان ضمن حمایت از اعتراضات کارگران پیمانی قطار شهری اهواز، کارگران معدن سنگرود، کارگران شهرداری زابل، کارگران پتروشیمی کارون، کارگران معدن بافق، کارگران شهرداری سقز و مریوان، کارگران پتروشیمی رازی و ایلام، کارگران نیشکر هفت تپه، کارگران کاشی گیلانا، از مسئولان دولتی خواسته‌اند که به خواسته‌های آنها رسیدگی کنند.

گفتنی است شمار زیادی از کارگران نانوای سنندج، شنبه این هفته (۱۹ مهر) به قصد بررسی افزایش نیافتن دستمزد‌هایشان (از ابتدای سال ۹۱ تا کنون) و شیب صعودی بیکاری کارگران نانوا در دفتر نهاد کارگری این صنف تشکیل جلسه داده بودند.

بر اساس این گزارش، بیانیه فوق در پایان جلسه روز شنبه خوانده شده و نسخه ای از آن در اختیار مقامات دولتی قرار گرفته است.

لازم به ذکر است رئیس اداره نظارت بر اماکن عمومی استان کردستان و رییس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان سنندج نیز در این جلسه حاضر شده بودند و از نزدیک در جریان مشکلات کارگران نانوا قرار گرفتند.

دست بردن دولت بر نرخ بیکاری: بیکاری جوانان در ایران دو برابر نرخ عمومی است

در استانداردهای ایران، کسی را بیکار می‌‌خوانند که در هفته زمان آمارگیری بیکار و از سه هفته قبل از آن جویای کار بوده باشد. بر اساس این تعریف، کسی که در طول هفته حداقل یک ساعت کار کند، شاغل شناخته می‌شود. این تعریف اما با معیارهای جهانی کار تطابق ندارد. طبق فرمول کنفرانس بین‌المللی آمارگران نیروی کار، فرد شاغل به کسی گفته می‌شود که حداقل یک سوم ساعت کاری مرسوم یک کشور را در دوره مورد نظر کار کرده باشد. بر این مبنا، کسی در ایران شاغل خواهد بود که دستکم ۱۴ ساعت در هفته کار کند.

نرخ بیکاری در تابستان 1393 از سوی مرکز آمار ۵/ ۹ درصد اعلام شد. تک رقمی شدن این نرخ و کاهش ۹/ ۱ درصدی آن نسبت سال گذشته صرفا ناشی از جابه‌جایی‌ میزان مشارکت اقتصادی است.

مرکز آمار ایران در تازه‌ترین گزارش خود نرخ بیکاری در تابستان ۱۳۹۳ را تک رقمی اعلام کرد. در آمارگیری مربوطه که مبنای سنی اشتغال در آن ده سال منظور شده، تعداد بیکاران ۲ میلیون و ۲۵۷ هزار و ۱۹۴ نفر و نرخ بیکاری ۵/ ۹ درصد عنوان می‌شود.

این میزان به نسبت فصل مشابه در سال ۱۳۹۲، کاهشی ۹/ ۱ درصدی نشان می‌دهد که به معنای نزول واقعی بیکاری نیست، بلکه ناشی از تغییرات جمعیت فعال و کمتر شدن میزان آن است.

مرکز آمار ایران این را هم می‌گوید که نرخ بیکاری جوانان ۱۵ تا ۲۹ ساله ۲/ ۲۰ درصد است: بیشتر از دو برابر نرخ عمومی..

در گزارش مرکز آمار ایران در جمعه ۱۸ مهر روشن شده که نرخ بیکاری در زنان تقریبا دو برابر مردان است و بیکاری در نقاط شهری نیز بیشتر از نقاط روستایی است.

بررسی نرخ مشارکت اقتصادی (نرخ فعالیت)، جمعیت ۱۰ ساله و بیشتر نشان می دهد ۲/ ۳۷ درصد جمعیت در سن کار از نظر اقتصادی فعال بوده‌ و در گروه شاغلان یا بیکاران قرار گرفته‌اند.

تنها یک‌ماه قبل از این، وزیر کار ایران هشدار داده بود که اگر اقدام لازم انجام نگیرد، در سال ۱۴۰۰ جمعیت بیکار ایران از ۶ میلیون به ۱۰ میلیون نفر می‌رسد. علی ربیعی در ۱۵ شهریور گفت عمده واجدان شرایط کار فارغ‌التحصیلان دانشگاهی هستند که ۴۰ درصدشان را کارجویان زن تشکیل می‌دهند.

وزیر کار ایران در سخنان مختلف تاکید کرده و می‌کند که غلبه بر بیکاری، مستلزم نرخ رشد اقتصادی ۷ درصدی است.

هم‌زمان با اعلام آمار یاد شده، وزیر اقتصاد ایران نیز تاکید کرد که تامین اشتغال مولد برای نیروی جوان کشور از مهم‌ترین اهداف دولت است. خبرگزاری مهر روز جمعه ۱۷ مهر به نقل از طیب‌نیا نوشت: «دولت باید در آینده نزدیک برای ۸ میلیون نفر شغل ایجاد کند

در تیرماه ۱۳۹۳ اعلام شده بود که یک پنجم جوانان زیر ۳۰ سال کشور بیکارند. مرکز آمار در آغاز تابستان گفت نزدیک به ۱۸ درصد مردان بین ۱۵ تا ۳۰ سال و بیش از ۴۱ درصد زنان در همین فاصله سنی شغلی ندارند.

در آمارگیری‌های ایران، تمام جمعیت بیش از ۱۰ ساله کشور در هفته تقویمی قبل از زمان آمارگیری، چه شاغل باشند و چه نباشند، جزء جمعیت فعال اقتصادی محسوب می‌شوند. نرخ‌های اعلام شده از همین رو، شکننده و غیرشفاف هستند.

در استانداردهای ایران، کسی را بیکار می‌‌خوانند که در هفته زمان آمارگیری بیکار و از سه هفته قبل از آن جویای کار بوده باشد. بر اساس این تعریف، کسی که در طول هفته حداقل یک ساعت کار کند، شاغل شناخته می‌شود.

این تعریف اما با معیارهای جهانی کار تطابق ندارد. طبق فرمول کنفرانس بین‌المللی آمارگران نیروی کار، فرد شاغل به کسی گفته می‌شود که حداقل یک سوم ساعت کاری مرسوم یک کشور را در دوره مورد نظر کار کرده باشد. بر این مبنا، کسی در ایران شاغل خواهد بود که دستکم ۱۴ ساعت در هفته کار کند.

مرجع:سایت طبقه دات کام-21مهر

بانک جهانی:چشم انداز بیکاری در ایران صعودی است

به گزارش20مهرتسنیم،بانک جهانی در مورد مشکل اشتغال در ایران نوشت: بیکاری همچنان در ایران بالاست و انتظار می رود به چالش محوری دولت ایران تبدیل شود. بر اساس گزارش های مرکز آمار ایران، نرخ بیکاری در یک ساله منتهی به 20 مارس 2014، به 10.4 درصد رسیده است. اما منابع غیررسمی نرخ کلی بیکاری را به بزرگی 20 درصد تخمین زده اند. نرخ بیکاری به خصوص در بین زنان (24 درصد) و جمعیت جوان (20 درصد) نگران کننده تر است. ضعف مشاهده شده در بازار کار را باید با توجه به این واقعیت در نظر گرفت که تنها 36.7 درصد جمعیت کشور به لحاظ اقتصادی فعال هستند.

وضعیت نامناسب بازار کار با افزایش مشارکت زنان و تعداد بالای جمعیت جوان در حال ورود به بازار کار در حال تشدید شدن است. با توجه به این ویژگی اجتماعی اقتصادی جامعه ایران که زنان بیش از مردان متقاضی تحصیلات دانشگاهی هستند و نرخ ازدواج  نسبتا پایین است، پیش بینی می شود که این روند همچنان ادامه داشته باشند. همچنین باید این واقعیت را در نظر داشت که ایران به لحاظ جمعیتی کشوری جوان (با بیش از 60 درصد جمعیت زیر 30 سال) محسوب می شود. در نتیجه بر اساس برآوردها هر سال حدود 750 هزار نفر وارد بازار کار می شوند. به علاوه، بخش بزرگی از شاغلین که بیکار شده یا از جستجو برای یافتن کار دست کشیده اند به جمعیت غیرفعال اقتصادی اضافه می شوند. با این وضعیت تعجبی ندارد که هر سال حدود 150 هزار نفر از جمعیت جوان کشور برای یافتن آینده اقتصادی بهتر به کشورهای دیگر مهاجرت می کنند. بر اساس برآوردهای دولت ایران، این کشور باید در طی 2 سال آینده حدود 8.5 میلیون فرصت شغلی ایجاد کند تا به هدف خود در کاهش نرخ بیکاری به 7 درصد تا سال 2015 دست یابد.

گزارش جدید نوبخت از اشتغالزایی 400 هزار نفری

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهوری با تشریح اقدامات دولت برای تک رقمی شدن نرخ بیکاری تابستان اعلام کرد: در نیمه اول امسال با سرمایه‌گذاری بخش دولتی و خصوصی برای 400 هزار نفر شغل ایجاد کردیم.

به گزارش 21مهرمهر، محمدباقر نوبخت شب گذشته در برنامه تلویزیونی به تشریح اقدامات انجام شده توسط دولت برای کاهش نرخ تورم و بیکاری در 6 ماهه نخست امسال پرداخت و گفت: شمار بیکاران کشور در فصل بهار امسال 2 میلیون و 530 هزار نفر بود که این میزان در فصل تابستان به 2 میلیون و 257 هزار نفر کاهش یافت.

کاهش 29 هزار نفری دریافت کنندگان مقرری بیکاری!!!؟؟؟

معاون فنی و درآمد سازمان تامین اجتماعی از کاهش آمار افرادی که از مقرری بیکاری استفاده می کنند، خبر داد و گفت: در سال گذشته 215 هزار نفر مستمری بیکاری می‌گرفتند، اما امسال آمار این افراد به 186 هزار نفر رسیده است.

به گزارش21مهرمهر،محمدحسن زدا با اشاره به اینکه آمار افرادی که بیمه بیکاری استفاده می کنند بر اساس عوامل و موارد مختلفی کاهش داشته است، افزود: یکی از این دلایل می‌تواند بالا رفتن آمار اشتغال باشد که نسبت به گذشته در جامعه بهتر شده است.

1.8 میلیون نفر در مرز بیکاری و اشتغال

بیکاری 106هزارنفر با تحصیلات عالی در بخش کشاورزی، ایجاد تحرکاتی جدید در اشتغال زایی بخش های صنعت و خدمات، ریزش 160هزار زن شاغل در فاصله 3 ماه، اشتغال ناقص نزدیک به بیکاری یک میلیون و 848 هزارنفر، انجام اضافه کاری از سوی 8.6 میلیون شاغل ایرانی، گرایش به اضافه کاری در روستاها و افزایش 392 هزار و 527 نفر به جمع شاغلان کشور؛ از کلیدی ترین تحولات اخیر در بازار کار ایران است. با این حال، هنوز بازار کار کشور در رکود به سر می برد و تا دستیابی به شرایط ایده آل راه دراز است.

به گزارش 21مهرمهر، بررسی جدیدترین تحولات بازار کار ایران نشان می دهد با وجود اینکه در تابستان باید انتظار رونق مشاغل کشاورزی را به لحاظ افزایش حجم فعالیت های این بخش داشته باشیم، اما در تابستان امسال 52 هزار و 903 نفر از شاغلان بخش کشاورزی کشور کاهش یافت.

متاسفانه بخش کشاورزی در یکی دو دهه اخیر نتوانست آنچنان که باید در ایجاد اشتغال کشور نقش داشته باشد؛ در حالی که کشاورزی در برخی از کشورهای جهان به تنهایی بخش قابل توجهی از اشتغال زایی را بر عهده دارد. در ایران حتی فارغ التحصیلان بخش کشاورزی نیز نتوانسته اند فرصت های مناسبی را برای اشتغال در این حوزه بیابند.

در سال های گذشته برخی گزارش ها نشان داد که دستکم 500 هزار فرصت شغلی کشاورزی طی دستکم یک دهه گذشته نابود شده است. به صورت کلی، بخش کشاورزی در طول سنوات اخیر بین 18 تا 20 درصد از اشتغال کشور را ایجاد کرده است.

بیکاری 106 هزار نفر با مدارک کارشناسی ارشد و دکترا

آخرین امار ارائه شده از سوی مرکز آمار ایران حاکی از اشتغال زایی 4 میلیون نفری کشاورزی در کشور دارد. متاسفانه با وجود میلیون ها هکتار زمین قابل کشت در ایران، کاهش گرایش به مشاغل کشاورزی، عدم حمایت کافی از کشاورزان، واردات بی رویه محصولات کشاورزی، حذف حمایت های دولت ها از کشاورزی مانند تامین سم، کود و بذر مورد نیاز کشاورز با قیمت های مناسب، ناتوانی در تامین آب مورد نیاز کشت در مناطق مختلف کشور و مسائلی از این دست باعث شده تا کشاورزی در ایران از توسعه مناسبی برخوردار نباشد.

با وجود کاهش سهم بخش کشاورزی از اشتغال زایی، بر سهم بخش صنعت در تابستان امسال به گواه آمارها 238 هزار و 879 نفر افزوده شده است. کارشناسان بازار کار می گویند، افزایش سهم بخش صنعت از اشتغال زایی به معنای کاهش مطمئن نرخ بیکاری و در واقع بهبود وضعیت بازار کار خواهد بود؛ بنابراین بسیار حائز اهمیت است که دولت ها بتوانند در زمینه تولید و رشد صنایع کشور، اقدامات موثری را انجام دهند.

خدمات به عنوان یکی از بخش های 3 گانه اصلی تاثیرگذار در اشتغال زایی، در تابستان امسال 206 هزار و 342 اشتغال زایی جدید داشته است. رشد خدمات و اشتغال زایی خدماتی در کشور طی یکی دو دهه اخیر به سرعت اتفاق افتاد و در حال حاضر، بیشترین میزان اشتغال ایجاد شده در کشور از طریق خدمات است.

50 درصد اشتغال کشور خدماتی است

هم اکنون 7 میلیون و 200 هزار نفر از طریق بخش صنعت و 10 میلیون و حدود 200 هزارنفر نیز از طریق فعالیت های بخش خدمات اشتغال دارند. با وجود اینکه کارشناسان بازار کار معتقد به لزوم رشد اشتغال زایی صنعت و کشاورزی هستند، مطرح می کنند رشدی که در مشاغل خدماتی کشور اتفاق می افتد باید در تولید باشد که منجر به کاهش نرخ بیکاری در درازمدت شود.

با وجود اینکه به عقیده کارشناسان بازار کار، اشتغال در بخش خدمات به اندازه مشاغل کشاورزی و صنعتی پایداری ندارد، اما هم اکنون حدود 50 درصد از کل اشتغال موجود کشور خدماتی تلقی می شود.

یکی از مسائل عجیب در آمارهای اشتغالی جدید دولت، خروج یکباره 160 هزار و 461 زن شاغل از بازار کار کشور است. این میزان ریزش نیروی کار زن تنها در فاصله فصل بهار تا تابستان اتفاق افتاد. این موضوع نشان دهنده احتمال افزایش اخراج نیروی کار زن در کشور و جذب مردان به جای آنها است؛ در عین حال نمی توان تاثیر هرچند اندک تصمیم خود زنان برای خروج از بازار کار را در این بخش نادیده گرفت.

طبق آمارهای جدید، در فاصله بهار تا تابستان امسال 121 هزار و 364 نفر بر جمعیت شاغلان در شهرهای کشور افزوده شد، اما در همین مدت هزار و 707 نفر در فاصله بهار تا تابستان در روستاها بیکار شده اند یا در جستجوی شغل از روستاها به شهرها مهاجرت کرده و احتمالا از این طریق در آمار جویندگان شغل و یا شاغلان شهرهای کشور محاسبه شده اند. البته این احتمال نیز وجود دارد که آنها در روستاها باشند و هنوز موفق به یافتن شغل جدیدی نشده باشند.

در بخش مربوط به اشتغال ناقص نیز در حال حاضر یک میلیون و 848 هزار و 980 نفر از شاغلان کشور دارای اشتغال ناقص هستند که نشان دهنده قرار داشتن بخشی از نیروی شاغل کشور در مرز بیکاری و از دست دادن شغل است.

وضعیت شاغلان در مرز بیکاری

اگر بتوان شاغلان در مرز بیکاری را نیز نوعی بیکار پنهان محسوب کرد، با جمعیت 2 میلیون و 257 هزارنفری بیکاران مطلق کشور؛ تعداد بیکاران در مرز 4 میلیون و 106 هزارنفر قرار دارد. مرکز آمار در تعریف اشتغال ناقص معتقد است: افراد داراي اشتغال ناقص شامل تمام شاغلانی است که در هفته مرجع، حاضر در سرکار یا غایب موقت از محل کار بوده و به دلایل اقتصادي نظیر رکود کاري، پیدا نکردن کار با ساعت کار بیشتر، قرار داشتن در فصل غیرکاري و ... کمتر از 44 ساعت کار کرده، خواهان و آماده براي انجام کار اضافی در هفته مرجع بوده اند.

بر اساس آخرین آمارها، گرایش به اضافه کاری در ایران افزایش یافته و تعداد افرادی که در هفته بیشتر از 49 ساعت کار می کنند در تابستان امسال به 40.2 درصد معادل 8 میلیون و 642 هزار و 908 نفر از مجموع کل شاغلان کشور رسیده است. در بهار امسال، تعداد شاغلانی که اضافه کاری انجام می دادند 8 میلیون و 400 هزار و 683 نفر بود.

نکته جالب توجه درباره انجام اضافه کاری در ایران اینکه هم اکنون تمایل افراد به اضافه کاری در روستاها نیز افزایش یافته و در حال برابری با شهرهای کشور است که این مسئله نشان دهنده افزایش هزینه های زندگی در روستاها و خروج مناطق روستایی از زندگی های سنتی گذشته و ورود به فضاهای جدید امروزی است؛ البته تعداد شاغلانی که در شهرها و روستاها اضافه کاری می کنند به هیچ وجه نزدیک به یکدیگر نیست که آن هم به بالاتر بودن تعداد کل شاغلان شهرهای کشور باز می گردد.

به صورت کلی تعداد شاغلان کشور در تابستان امسال 21 میلیون و 499 هزار و 772 نفر بود که این تعداد در بهار سال جاری 21 میلیون و 107 هزار و 245 نفر بوده است. مقامات دولتی عنوان کرده اند تعداد شاغلان کشور تا سال 1400 باید به 35 میلیون نفر بالغ شود که در اینصورت لازم است تا آن زمان دستکم 14 میلیون شغل جدید ایجاد شود.

بیست ویکم مهرماه1393

akhbarkargari2468@gmail.com

 

                           اخباروگزارشات گارگری22مهر1393

- انتخابات کارگری بامحتوی کارفرمایی درشرکت واحدتهران!

- بیست و نه روز از آغاز اعتصاب کارگران کارخانه کاشی گیلانا گذشت

- راهپیمایی وتجمع کارگران ذوب آهن اردبیل مقابل استانداری به علت عدم پرداخت 8 ماه حقوقشان!

- اعتصاب ۳۵۰ نفر از کارگران فاز ۱۷ و ۱۸ عسلویه دراعتراض به تعویق ۳ ماه حقوق

- اعتراض کارگران کارخانه آبگینه به پرداخت نشدن دو ماه حقوقشان!

- تعطیلی کارخانه فراوری زرشک شرق وکارگرانش درآستانه اخراج وبیکاری!

-300کارگر شهرداری یاسوج ۶ ماه حقوق دریافت نکرده‌اند

-150 هزار کارگر خراسان رضوی تحت پوشش بیمه نیستند

- مردم از کاهش قدرت خریدشان در بازار روایت می کنند- روحانی ازافزایش قدرت خرید مردم دم می زند؟!

- کارگری جوان درسقزبه علت برق گرفتگي جان باخت!

- دستگیری ۵۰ معترض در شهر فرگوسن

انتخابات کارگری بامحتوی کارفرمایی درشرکت واحدتهران!

علی اکبر نظری فعال کارگری در شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه در گفتگو در واکنش به برگزاری انتخابات شورای اسلامی کار در این واحد خدماتی گفت: متاسفانه برخی از افراد هنوز از گردهمایی کارگران هراس دارند و انتخابات کارگری، محتوای کارفرمایی به خود گرفته است.

این کارگر شرکت واحد با بیان این مطلب که در دوره‌های گذشته حتی یکبار هم مشاهده نشده است که انتخابات مجمع عمومی شورای اسلامی کار آن گونه که در قانون آمده اجرا شود افزود: مسئولان فقدان خدمات و امکانات لازم را دلیل این امر می‌دانند در صورتی که همزمان شاهد برگزاری جشن‌های بزرگ از سوی شهرداری در استادیوم‌های شهر هستیم.

وی با یادآوری قوانین انتخابات مذکور تصریح کرد در برگزاری این انتخابات اعمالی رخ می‌دهد که خلاف قانون است.

نظری توضیح داد برای مثال مکان، ساعت و تاریخ انتخابات باید ثابت باشد در حالی که در اطلاعیه‌های اعلام شده، از سویی صندوق‌های سیار در نظر گرفته شده و از سویی دیگر زمان پایان اخذ رای نیز تعیین نشده است.

وی خاطر نشان کرد انتخابات امروز (سه شنبه) از ساعت ۱۳ شروع شده است اما ساعت پایان رای گیری مشخص نیست.

نظری، کارگر شرکت واحد درباره وقوع تخلف در برگزاری انتخابات دوره‌های گذشته گفت: در دوره‌های پیشین از جمله این تخلف رخ داد که شمارش آرای هر کاندیدا در حضور او اتفاق نیفتاد و در روز اخذ رای، عوامل کارفرما بیش از نمایندگان کارگری در حوزه‌های انتخاباتی شرکت داشتند و حتی برخی مسئولان پیش از پایان زمان رای گیری علناً اعلام کردند که صد رای دیگر نیاز دارند.

وی با بیان این مطلب که برخی بازرسان متخلف در دوره گذشته، این دوره نیز از سوی اداره کار استان تایید صلاحیت شده‌اند، خاطرنشان کرد: طبق پیمان‌های دسته جمعی باید از اول مهرماه به کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی لباس فرم می‌دادند اما این کار را چند روز پیش از انتخابات انجام دادند تا در حضور کارگران در انتخابات تاثیرگذار باشد.

نظری با اشاره به نوع برخورد برگزار کنندگان انتخابات امروز با کارگران، برخی از این رفتار‌ها را توهین آمیز خواند و گفت: به بهانه رعایت مسائل امنیتی نرده‌هایی را نصب کرده‌اند که کارگران را به مسیر محصور شده توسط این نرده‌ها هدایت می‌کنند و آن‌ها مجبورند از مقابل محل اخذ رای عبور کرده و رای دهند در حالیکه طبق قانون حضور در هر انتخاباتی به اختیار آزادانه افراد است.

وی با بیان این مطلب که بسیاری از نامزدهای انتخاباتی نیز با این گونه اقدامات مخالف هستند اضافه کرد: با وجود این مخالفت‌ها اما آن‌ها به دلایل ملاحظاتی که دارند از بیان مخالفت‌هایشان خودداری می‌کنند.

همچنین یکی دیگر از کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی گفت: با وجود اینکه این انتخابات یک انتخابات کارگری است اما از صبح امروز (سه شنبه) شرکت‌ها و کارفرمایان اقدام به ارسال پیامک‌هایی کرده‌اند که در آن کارگران را تشویق به شرکت در انتخابات می‌کنند.

مرجع:ایلنا-22مهر- بخشی ازیک گزارش

بیست و نه روز از آغاز اعتصاب کارگران کارخانه کاشی گیلانا گذشت

در بیست و نهمین روز از آغاز اعتصاب در کارخانه کاشی گیلانا، کارفرما از خرید کارخانه کاشی گیلانا منصرف شد.

به گزارش22مهرایلنا،یک کارگر کارخانه گیلانا که هویتش محفوظ است، با اعلام این خبر گفت: مدیریت جدید که همزمان خریدار سهام کارخانه نیز محسوب می‌شود، قیمت کار‌شناسی کارخانه را نپذیرفته است. به همین دلیل روز یکشنبه (۲۰ مهر ماه) وی با ارسال نامه‌هایی جداگانه به استانداری گیلان و فرمانداری شهرستان رودبار از خرید کارخانه انصراف داده است.

او گفت: همچنین آقای «بصیری» در نامه خود علاوه بر انصراف از خرید کارخانه مدعی فروش سهام خود در کارخانه شده است.

این کارگر کاشی گیلانا همچنین افزود: پایان روز ۱۷ مهر، آخرین مهلتی بود که مسئولان شهرستانی برای اعلام نظر نهایی خریدار در زمینه خرید کارخانه کاشی گیلانا داده بودند اما به درخواست وی اعلام نظر نهایی به روز یکشنبه (۲۰ مهر) موکول شده بود.

به ادعای وی، همچنین در جلسه‌ای که روز چهارشنبه (۱۶ مهر) در فرمانداری رودبار برای مشخص شدن موضع خریدار برگزار  شد آقای بصیری حضور پیدا نکرد.

او در ادامه اظهار داشت: اعلام انصراف از خرید از سوی کارفرمای فعلی کارخانه در حالی مطرح شده است که وی به ارزش گذاری کارخانه گیلانا به قیمت ۵۲ میلیارد تومان اعتراض دارد.

او گفت: خریدار کارخانه معتقد است که این واحد باید بر اساس توافق کارفرمای قبلی با او به قیمت ۲۸ میلیارد تومان  واگذار شود.

به گفته این کارگر، مسئولان استانی و شهرستانی با توجه به مشخص شدن موضع گیری‌های کارفرمای کارخانه در زمینه خرید کارخانه، باید سریعا با تشکیل جلسه اضطراری با سایر خریداران کارخانه وارد مذاکره شوند تا زودتر مشکلات کاشی گیلانا برطرف شود.

راهپیمایی وتجمع کارگران ذوب آهن اردبیل مقابل استانداری به علت عدم پرداخت 8 ماه حقوقشان!

کارگران کارخانه ذوب آهن اردبیل نسبت به بلاتکلیفی و معوقات حقوق 8 ماهه خود در مقابل استانداری اردبیل تجمع کردند.

به گزارش 22مهرآذرسلام، دهها نفر از کارگران کارخانه ذوب آهن اردبیل امروز از مقابل دفتر امام جمعه اردبیل به سمت درب اصلی استانداری به نشانه اعتراض به معوقات حقوق 8 ماه خود راهپیمایی کردند.

این تعداد از کارگران با در دست داشتن پلاکاردی با مضمون"کارگران ذوب آهن اردبیل" این مسیر را پیموده و هم اکنون در مقابل درب اصلی استانداری تجمع کرده اند.

یکی از کارگران عنوان کرد: معوقات حقوق پرداختی 300 نفر از کارگران وارد هشتمین ماه خود شده علاوه بر اینکه عیدی و پاداش وعده داده شده قبلی نیز پرداخت نشده است.

این کارگر افزود: با پیشنهاد کارخانه ذوب آهن از مردادماه سال جاری ترک کار کردیم که در اداره کار استان با عنوان ترک کار از کارگران شکایت شده است!.

اعتصاب ۳۵۰ نفر از کارگران فاز ۱۷ و ۱۸ عسلویه دراعتراض به تعویق ۳ ماه حقوق

صبح امروز (سه شنبه ۲۲ مهر) حدود ۳۵۰ نفر از کارگران فاز ۱۷ و ۱۸ عسلویه در اعتراض به عدم دریافت حقوق‌های معوقه خود از تیرماه ۹۳ تا کنون، دست از کار کشیده و در محل کار خود دست به تجمع زددند.

کارگر فاز ۱۷ و ۱۸ عسلویه افزود کارگران پیش از این نیز مطالبات خود را از طریق اداره کار پیگیری کرده‌اند اما به دلیل آنچه نفوذ و اعمال نظر کارفرما در روند رسیدگی به این شکایت‌ها می‌خوانند اینک اعتراض خود را با روش دیگری پی‌ گرفته‌اند.

به گزارش22مهرایلنا،یکی از کارگران معترض گفت: ‌ ۳۵۰ نفر از کارگران فاز ۱۷ و ۱۸ عسلویه طی سه ماه گذشته حقوقی دریافت نکرده‌اند و در اعترض‌ به این امر صبح امروز از ساعت ۶ صبح دست از کار کشیده‌اند و در محل کار خود تجمع کرده‌اند.

این کارگر که نخواست نامش فاش شود اضافه کرد: با وجود آنکه کارگران مذکور بیمه هستند اما هیچ یک از آن‌ها دارای قرارداد کاری نیستند و با وجود اعتصاب در محل کار تاکنون هیچ مسئولی با آن‌ها صحبت نکرده و به اعتراضات آن‌ها رسیدگی نشده است.

وی خاطر نشان کرد این کارگران ۲۳ روز در ماه کار می‌کنند و در مقابل آن ۷ روز استراحت دارند و کارفرما متعهد است ماهانه ۲و نیم روز مرخصی در اختیار آن ها بگذارد اما تاکنون هیچ مرخصی به آن‌ها داده نشده است.

کارگر فاز ۱۷ و ۱۸ عسلویه افزود کارگران پیش از این نیز مطالبات خود را از طریق اداره کار پیگیری کرده‌اند اما به دلیل آنچه نفوذ و اعمال نظر کارفرما در روند رسیدگی به این شکایت‌ها می‌خوانند اینک اعتراض خود را با روش دیگری پی‌ گرفته‌اند.

اعتراض کارگران کارخانه آبگینه به پرداخت نشدن دو ماه حقوقشان!

۳۰۰ کارگر شاغل درکارخانه آبگینه در اعتراض به پرداخت نشدن دو ماه حقوق از امروز خوردن غذا در کارخانه را تحریم کردند.

به گزارش22مهرایلنا،یکی از کارگران شاغل در کارخانه «آبگینه» با اعلام این خبر گفت: بی‌تفاوتی کارفرمای کارخانه در پرداخت مطالبات کارگران در ماه های مرداد و شهریور، کارگران را بر آن داشت تا از روش متفاوتی برای اعلام اعتراض خود به مسئولان استفاده کنند.

او با بیان اینکه با وجود به تعویق افتادن حقوق کارگران، بیمه آنان نیز از شهریور ماه سال گذشته به تامین اجتماعی واریز نشده است، در ادامه افزود: با وجود اطلاع مسئولان از وضعیت کارخانه و کارگرانش، متاسفانه مشکلات ما با بی‌تفاوتی آنان همچنان ادامه دارد.

این کارگر با بیان اینکه  کارگران خواستار دریافت مطالبات معوقه خود و همچنین از سر گیری فعالیت کارخانه هستند، اظهار داشت: متاسفانه کارفرما پاسخ قانع‌کنده‌ای به کارگران نمی‌دهد.

وی، با ابراز نگرانی از به خطر افتادن امنیت شغلی همکارانش گفت: این کارخانه حدود ۱۰۰ کارگر رسمی و ۲۰۰ کارگر قراردادی با سابقه دارد که وضعیت پیش آمده آنان را نگران تامین معاش و امنیت شغلی خود کرده است.

وی همچنین تصریح کرد: در حالی که حقوق کارگران حدود ۲ ماه به آنان پرداخت نشده است که این واحد مبلغ ۳ میلیارد تومان به اداره گاز، ۳۰۰ میلیون تومان به اداره برق و یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان به اداره تامین اجتماعی قزوین بدهی دارد.

به گفته وی با وجود آنکه کارفرما تولید در کارخانه را متوقف کرده  اما هر ماه وعده پرداخت مطالبات کارگران را می‌دهد. با این وجود چند سرمایه گذار به کارفرما پیشنهاد تامین مواد اولیه و خرید محصولات کارخانه را داده‌اند اما او توجه‌ای به این پیشنهاد‌ها نمی‌کند و کارگران و کارخانه را رها کرده است.

تعطیلی کارخانه فراوری زرشک شرق وکارگرانش درآستانه اخراج وبیکاری!

مهرطی گزارشی بتاریخ22مهرازتعطیلی کارخانه فراوری زرشک شرق واحتمال اخراج وبیکاری کارگرانش،خبرداد.

در حال حاضر 40 کارگر در این کارخانه مشغول فعالیت هستند که این میزان در زمان تولید به 60 نفر افزایش می یابد.

نوروزی مدیرعامل کارخانه فرآوری زرشک قاین اظهارکرد: تاکنون تعديل نيروي انسانی در این کارخانه نداشته ایم ولی اگر شرايط به همين روال ادامه داشته باشد این اقدام انجام می شود.

تعطیلی تنها کارخانه فراوری زرشک در قطب تولید زرشک کشور باعث انباشته شدن محصول زرشک کشاورزان و چپاول کردن این محصول به دست دلالان شده است.

مدیرعامل کارخانه فرآوری زرشک خراسان جنوبی ادامه داد: در حال حاضر بزرگترين مشکل این کارخانه مشکل سرمايه درگردش است. در حال حاضر تنها کارخانه فراوری استان که کارخانه فراوری زرشک شرق کشور نیز محسوب می شود تعطيل است و سرمایه در گردش برای خرید محصول ندارد.

شرکت صنعتي خوشه سرخ شرق کشور از سال 1385 در شهرستان قاين تاسيس شده و در سال1389 به بهره برداري رسيده است. سرمايه گذار اصلي شرکت مرکز اسناد انقلاب اسلامي است.

اين کارخانه يک کارخانه ای با تجهيزات روز دنيا است.این کارخانه در سال 89 به بهره برداري رسيد و در سال های گذشته بيشتر با کمکهای سرمايه گذار اصلي يعني مرکز اسناد انقلاب اسلامي فعال بوده است.

300کارگر شهرداری یاسوج ۶ ماه حقوق دریافت نکرده‌اند

بیش از ۶ ماه از مطالبات معوقه حدود ۳۰۰ کارگر پیمانی خدمات شهری و فضای سبز شهرداری یاسوج که مربوط به سالهای ۹۱ تا ۹۲ می‌شود، تاکنون پرداخت نشده است.

به گزارش22مهرایلنا،افراشته معاونت خدمات شهری شهرداری یاسوج در مورد مطالبات معوقه کارگران شهرداری یاسوج گفت: مطالبات معوقه کارگران خدماتی شهرداری یاسوج مربوط به دوران مدیریت شهردار سابق یاسوج می‌شود.

او افزود: از زمان آغاز بکار شهردار جدید مطالبات کارگران خدماتی به روز شده و کارگران در دوران تصدی مدیریت جدید تنها حقوق شهریور ماه را دریافت نکرده‌اند اما بخشی از مطالبات شهردار قبل هنوز پرداخت نشده است.

وی در ادامه افزود: در سالهای اخیر کاهش درآمد شهرداری‌ها باعث شده است این نهاد نتواند به موقع صورت وضعیت‌های مالی پیمانکاران را پرداخت کند و به همین دلیل تاخیر در پرداخت حقوق کارگران بار‌ها اتفاق افتاده است.

به گفته وی، در آمد ماهانه شهرداری یاسوج در حدی نیست که بتواند هزینه‌های جاری شهرداری و مطالبات معوقه کارگران خدماتی و فضای سبز را پرداخت کند، به همین دلیل شهرداری بدنبال افزایش اعتبارات و کسب در آمد است.

150 هزار کارگر خراسان رضوی تحت پوشش بیمه نیستند

750 هزار کارگر در استان خراسان رضوی مشغول به کار هستند که از این تعداد حدود 150 هزار نفر بیمه نیستند.

بنابه پزارش22مهرایسنا،دراین استان تعداد کارگاه‌هایی که تحت پوشش بیمه نیستند زیاد است و تعد‌ادی از کارگاه‌های موجود نیز به صورت زیر پله‌ای فعالیت می‌کنند.

شناسایی برخی از این کارگاه‌ها به وسیله گزارشهایی صورت می‌گیرد که کارگران آنها به شعب سازمان تامین اجتماعی اعلام می‌کنند و برخی از گزارشها نیز به وسیله بازرسی‌های میدانی انجام می‌شود اما به طور کلی بازرسی‌ها برای شناسایی این کارگران کافی نیست.

در حال حاضر فرار کارفرمایان از بیمه کارگران بسیار زیاد رخ می‌دهد و این امر معمولا با وعده حقوق اضافه و اخذ تعهد محضری از کارگر اتفاق می‌افتد که به هیچ وجه جنبه قانونی ندارد.

مردم از کاهش قدرت خریدشان در بازار روایت می کنند- روحانی ازافزایش قدرت خرید مردم دم می زند؟!

 آنگونه که مردم روایت می‌کنند، قدرت خریدشان نسبت به مدتی که رشد اقتصادی در آن بهبود یافته، بیشتر که نشده، حتی در برخی موارد کمتر هم شده است.

دولت در هفته‌های گذشته اعلام کرد که رشد اقتصادی ایران در بهار دومین سال از فعالیتش، رویه ای مثبت را در پیش گرفته و نسبت به مدت مشابه سال قبل، 4.6 درصد را نشان می دهد.

در این میان اگرچه این رشد اقتصادی به گواه آمارهای بانک مرکزی، نشانگر بهبود اوضاع اقتصادی ایران است، اما مردم که ذی نفعان اصلی سیاست‌های اقتصادی دولت به شمار می روند، از این رشد اقتصادی حس ملموسی را نداشته و اذعان دارند که قدرت خرید آنها نسبت به سیاست‌گذاری‌های دولت نه تنها بهبود نیافته، بلکه نسبت به دوره ای که دولت در آن رشد را اعلام کرده، کمتر هم شده است.

در واقع، شکافی که میان دیدگاه‌های مردم و ابزارهای سنجش آنها برای کاهش تورم و بهبود اوضاع اقتصادی به کار گرفته می‌شود، متر یکسانی با عقاید دولت ندارد و مردم بر این نکته پافشاری می‌کنند که قدرت خرید آنها کاهش یافته است.

این گفته‌ها در حالی از سوی ذی نفعان اصلی سیاست‌های اقتصادی دولت مطرح می‌شود که بانک جهانی نیز در گزارشی که به تازگی اعلام کرده است، به صراحت بر کوچک شدن سفره های ایرانیان اشاره و بر این نکته تاکید دارد که بسیاری از شهروندان ایرانی، نسبت به تغییرات در درآمد شخصی شان و همچنین افزایش مداوم هزینه‌های زندگی، آسیب پذیرتر شده‌اند.

در این میان، کارشناسان هم معتقدند سبد خانوار بهترين آينه‌اي است كه مي‌توان آثار سياست‌هاي كلان اقتصادي را به روشني در رزق و روزي مردم يافت و زمانی که اقتصاد، با شوك‌هاي منفي و مثبت روبرو مي‌شود، تمامی خانوارهای ایرانی، حتی آنها که اطلاعات اندکی از مفاهیم شاخص اقتصادی ندارند، به خوبی وضعیت را درک کرده و در بسیاری از موارد، نسبت به تغییر الگوی مصرفی خود اقدام می کنند.

یکی از مصرف کنندگانی که برای خرید به یکی از فروشگاه‌های زنجیره ای آمده است از کاهش قدرت خریدش صحبت به میان می‌آورد و می‌گوید: بسیاری از اقلام اساسی مورد نیاز خانوار در ماه‌های گذشته با افزایش مواجه بوده است و اکنون نیز افزایش قیمت را در بسیاری از کالاهایی که غیر از گوشت و مرغ و برنج هستند، می‌توان دید.

وی می‌افزاید: اگر در گذشته خرید چند قلم کالای اساسی مورد نیاز خانواده اش در یک بار مراجعه به فروشگاه حدود 100 هزار تومان تمام می‌شده است، اکنون باید برای خرید همان کالاها حداقل 35 تا 40 هزار تومان بیشتر بپردازد.

این شهروند می‌گوید: البته خریدهایی که از فروشگاه انجام می دهد معمولا مربوط به تامین مایحتاج میان مدتش است و عموما ماهانه یک یا حداکثر دو بار برای خرید به فروشگاه مراجعه می‌کند، در حالی که بخش عمده ای از خریدهای وی، از خرده فروشی نزدیک به منزلش تامین می‌شود.

یکی دیگر از مراجعه کنندگان به این فروشگاه زنجیره ای که برای خرید اقلام پروتئینی مراجعه کرده است، می گوید: اقلام پروتئینی ظرف هفته های گذشته که موعد بازگشت حجاج به کشور نزدیک می شود، با افزایش مواجه بوده است و در مورد میوه و سایر محصولات نیز افزایش قیمت را شاهد هستیم.

او در مورد کاهش قدرت خرید خود نیز می‌گوید: به دلیل بالا رفتن قیمت برخی از کالاها، سبد مصرفی خانوار او کوچکتر و در عین حال، برخی از اقلام آن حذف شده است. او می‌افزاید: برای صرفه جویی در هزینه های خانوار و اینکه دخل و خرجش را بتواند با یکدیگر متناسب کند، مجبور شده تا گزیده تر خرید کند و از تنوع محصولات مصرفی خانواده خود بکاهد.

این شهروند در خصوص آثار کاهش تورم بر سبد مصرفی خانواده اش می گوید: اگر دولت می گوید که تورم کاهش یافته باید تدابیری را اتخاذ کند که حداقل کالاهای ضروری مورد نیاز مردم افزایش قیمت نداشته باشد؛ در غیر این صورت نمی توان به کاهش تورم و تاثیر مستقیم آن بر هزینه های زندگی امیدوار بود.

شهروند دیگری به مقایسه قیمت اقلامی که برای خرید در سبد خرید خود انتخاب کرده است اشاره می کند و می گوید: به عنوان مثال در گذشته یک کیلوگرم گوشت گوسفند بسته بندی شده خورشتی را به نرخ 23 هزار تومان خرید می کرده که اکنون باید 700 گرم از این گوشت را به این قیمت خریداری کند، یعنی حداقل باید 300 گرم کمتر خرید کند ولی در مقابل، همان پول را بپردازد.

او می افزاید: در مورد سایر اقلام همچون روغن یا برنج هم به این صورت است، یعنی بطری‌های روغن به نظر می‌رسد که محتویات کمتری نسبت به قبل دارند ولی ممکن است قیمت هم تغییر نکرده باشد، در حالی که برخی بطری‌ها، بسیار کمتر از بطری‌هایی که در گذشته خرید می‌کردم، روغن دارد.

این شهروند می گوید: در فروشگاه‌های زنجیره ای یا کالاهای بسته بندی، قیمت‌ها به نسبت کالاهای عمده و فله ای از نوسان قیمت کمتری برخوردارند، در حالی که نوسان قیمت در میوه و صیفی، حبوبات فله ای یا هر کالای اساسی دیگری که به صورت فله عرضه می شود، بیشتر به چشم می‌خورد.

آمارهای بانک مرکزی نیز باز هم از نوسان قیمتی برخی از کالاها خبر می‌دهد. در آخرین گزارش بانک مرکزی از قیمت اقلام کالایی در بازار، قیمت برنج، گوشت قرمز، گوشت مرغ، چای و حبوبات، افزایش را نشان می داد که دقیقا اقلام عمده سبد مصرفی خانوارها هستند.

البته در گزارش اخیری که فائو منتشر کرده است، ایران از نظر قیمت مواد غذایی در دنیا در جایگاه 89 دنیا و از نظر تورم قیمت مواد غذایی در دنیا در جایگاه شانزدهم دنیا قرار گرفته است.

در واقع، ایران از نظر توانایی مالی در تامین مواد غذایی کافی، در جایگاه 53 دنیا قرار داشته است. عامل اصلی که باعت افت جایگاه ایران در این رده بندی جهانی شده، قیمت بالای مواد غذایی است که سبب شده شمار زیادی از مردم توانایی مالی لازم برای خرید و استفاده از مواد غذایی نداشته باشند. این گزارش بر مبنای اطلاعات سال 2013 میلادی تهیه شده است.

قیمت اقلام اساسی در بازار

بر اساس گزارش میدانی ، هم اکنون قیمت هر کیلوگرم گوشت چرخ کرده ممتاز مخلوط 27500 تومان، ران گوسفند 38400تومان، ماهیچه گوساله 33900 تومان، ماهیچه گوسفندی 41700 تومان و گوسفند شقه 17000 تومان است.

همچنین سینه مرغ بدون پوست 1800 گرمی 18800 تومان، ران مرغ بدون پوست 1800 گرمی 17300 تومان، مغز ران 1800 گرمی 21000 تومان و فیله ماهی سالمون نروژی نیز هر کیلوگرم 42000 تومان است.

در عین حال، هر بسته 9 عددی تخم مرغ 3900 تومان، هر بسته 15 عدد تخم مرغ 6500 تومان، هر بسته 24 عددی تخم مرغ 9000 تومان و هر بسته 30 عددی تخم مرغ 10400 تومان است. هر عدد کره 100 گرمی 2200 تومان، شیر استریل 2.5 لیتری 4200 تومان، شیر نایلونی 1450 تومان، شیر بطری 2300 تومان، شیر کم چرب بطری1940 تومان است، ضمن اینکه بطری شیرکاکائو بزرگ نیز 3250 تومان عرضه می‌شود.

خامه ساده 100 گرمی 1100 تومان، خامه عسلی 100 گرمی 1150 تومان و خامه شکلاتی 1200 تومان است. هر بسته 700 گرمی قند شکسته 2790 تومان، شکر 900 گرمی 2550 تومان است.

گزارش میدانی نشانگر این است که قیمت هر کیلوگرم برنج طارم مازندرانی 9300 تومان، طارم معطر 8100 تومان، هاشمی 8300 تومان، هاشمی دودی 9000 تومان، رمضانی 6200 تومان و برنج هندی 5200 تومان است. قیمت هر بطری روغن مایع 810گرمی سرخ کردنی نیز 4050 تومان است.

در عین حال، هر بسته 900 گرمی نخود 5100 تومان، عدس 900 گرمی 5490 تومان، لپه 900 گرمی 5940 تومان، لوبیا چیتی 11800 تومان، لوبیا قرمز 9980 تومان، ماش 7900 تومان، لوبیا سفید 10800 تومان و لوبیا چشم بلبلی 5460 تومان است.

بخش هایی ازیک گزارش مهربتاریخ22مهر

کارگری جوان درسقزبه علت برق گرفتگي جان باخت!

کارگر يک واحد توليدي در شهرستان سقز استان کردستان ، به علت برق گرفتگي جان خود را از دست داد .

 به گزارش 22مهرپايگاه خبري پليس ، فرمانده انتظامي شهرستان سقز ، صبح امروز از مرگ کارگر 32 ساله يک واحد توليدي ، به علت برق گرفتگي خبر داد .

سرهنگ "جمال سلماني" افزود : بررسي ماموران کلانتري 11 سقز حکايت از آن داشت ، فرد حادثه ديده در حال شستشوي دستگاه "پيکسل" در واحد توليدي مذکور بوده ، که دچار برق گرفتگي شده است .وي خاطر نشان کرد : با انتقال فرد حادثه به مراکز درماني سقز ، مرگ وي تاييد شد .

دستگیری ۵۰ معترض در شهر فرگوسن

تظاهرات گروهی از معترضان به رفتار خشونت آمیز پلیس علیه جمعیت سیاه پوست آمریکا، در حومه شهر فرگوسن در ایالت میسوری به بازداشت ۵۰ تن ازآنها منجر شد.

 

به گزارش14اکتبریورونیوز،این اعتراض ها از ۲ ماه پیش و پس از کشته شدن یک نوجوان سیاه پوست توسط پلیس آغاز شد و مرگ یک نوجوان دیگر طی هفته گذشته در منطقه سنت لوئیس نیز تنش ها را دو چندان کرده است.

این نوجوان سیاه پوست نیز در درگیری های هفته گذشته توسط یک مامور پلیس سفید پوست کشته شد.

این اعتراض ها در جریان تجمعات گسترده ای برگزار می شود که از روز جمعه آغاز شده و “اکتبرفرگوسن” نام دارد.

بیست ودوم مهرماه1393

akhbarkargari2468@gmail.com